Skoleleder Torben Juel Sørensen og lærer og Mikael Braee fra Nyborg Heldagsskole har haft held med at have fokuserede dialoger på tværs af lærere og ledelse om, hvad god undervisning er. (Rettet d. 1.2.2017 kl. 23:15)
Foto: Emilie Palm Olesen
Nye pejlemærker: God undervisning kommer fra lærernes selvfølelse
Ejerskab over egen undervisning og tillid fra leder og politikere. Sådan lød definitionen på en konference i dag på, hvad der skaber ansvarsfølelse og engagement hos lærerne. Og i sidste ende, hvad der fører til den bedste undervisning.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
'Self-efficacy' - svært at udtale og i den grad præget af internationale forskere fra den angelsaksiske verden. Men lærerne kan lige så godt vænne sig til det, for self-efficacy' er et centralt begreb for de 12 nylancerede pejlemærker for god undervisning.
Lærerforeninger og ministerium bag fælles pejlemærker for god undervisning
Paraplyorganisationen for danske underviserforeninger DUS og Undervisningsministeriet stod i dag for en konference om god undervisning. Anledningen er, at de to parter sammen har udviklet 12 pejlemærker for god undervisning. Helt fundamentalt for forståelsen af dem er self-efficacy. I korte træk betyder det faglig selvtillid og mestring. Den personlige tiltro til, at man gør sit arbejde godt. Ikke mindst formanden for DUS, Anders Bondo Christensen, er begejstret:
"Når lærerne oplever at have evner for og indflydelse på egen undervisning og skolernes organisering, styrker det lærernes ansvar og dermed motivation, og det er altafgørende for god undervisning. Vi har på det seneste set mange metoder, der skulle være de vises sten, men forskning viser, der er ikke én ting, der er det rigtige. Eleverne og lærerne definerer, hvad der fungerer, og derfor skal vi have respekt for lærernes professionalitet", sagde han i sin åbningstale.
God undervisning kommer indefra
Blandt de 12 pejlemærker for god undervisning, som underviserforeningerne og ministeriet altså har udviklet sammen, er:
"God undervisning bygger på lærerens engagement, motivation og professionelle ansvar og dømmekraft" og "God undervisning udvikles fagligt og pædagogisk i et miljø præget af tillid, åbenhed og samarbejde".
Professionelt ansvar og samarbejde var andre af konferencens nøgleord. Blandt deltagerne var repræsentanter for medlemsforeningerne i Danske Underviserorganisationers Samråd (DUS), som blandt andet tæller Danmarks Lærerforening, Frie Skolers Lærerforening og Gymnasieskolernes Lærerforening. Desuden folk fra Undervisningsministeriet og forskere, blandt andre Andreas Rasch-Christensen fra professionshøjskolen Via. Han lagde vægt på, at de indre faktorer hos læreren har størst betydning for undervisningens kvalitet i forhold til de ydre faktorer som regler, love og forventninger.
"Professionelt ansvar handler om, at man giver læreren lov til at træffe egne beslutninger for sin undervisning, fordi man har tillid til lærernes professionalitet. Og den tillid skal lærerne også have til sig selv, ligesom de skal lade sig styre af deres engagement og motivation. Hvis læreren oplever eksempelvis de fælles mål som ligegyldige rammevilkår, så får det aldrig god indflydelse på lærernes self-efficacy og undervisningen", sagde han og påpeger altså, at de ydre rammers betydning for undervisningen afhænger af lærerens opfattelse og begejstring af dem.
Invitation til debat: Hvad vil vi med skolen?
Ejerskab over undervisningen
På talerstolen var der generelt enighed om, at de 12 nylancerede pejlemærker aldrig vil få en effekt, hvis de lægges ned over hovedet på lærerne og bliver facitlister. Pejlemærkerne fungerer som et oplæg til en lokal diskussion, understreger undervisningsminister Merete Riisager.
"Hele pointen her er, at vi skal detailstyre mindre. Den gode undervisning starter i klasseværeslet og i samarbejdet mellem lærere og ledere. Så pejlemærkerne er ikke en facitliste for, hvad god undervisning er, men det er inspiration. Vi håber, det giver anledning til diskussion på skolerne og i lærerforeningerne".
Ét sted er man i særdelseshed i gang med en lokal dialog om god undervisning, nemlig på Nyborg Heldagsskole. To lærere og skolelederen fra specialskolen fortalte på konferenen på Nationalmuseet i København om, hvordan de har indført et årligt 'pædagogisk servicetjek', hvor medarbejdere og ledere evaluerer hinanden.
"God undervisning sker, når lærerne respekteres og får feedback. Det er vigtigt, at vi inddrager lærerne i, hvordan vi gør tingene på, for det er lærerne selv, der skal tage hurtige beslutninger i klasseværelset og ikke har tid til et lille kaffemøde om det. På vores skole definerer lærer og ledelse i fællesskab hvad god undervisning er, og på den måde får lærerne ejerskab over deres undervisning", sagde skoleleder Torben Juel Sørensen.
Elever til Tivoli-fest i danskerkolonien Elk Horn