Kronisk syge børn har meget forskellige forløb. Ofte er der perioder, hvor de er indlagt, og her mener formand for skolelederne Claus Hjortdal, at der er behov for en større klarhed over, hvornår undervisningen er skolernes forpligtelse, og hvornår det er sygehusets.

Skolelederforeningen vil skabe opmærksomhed om syge børns skolegang

Er kronisk syge børn væk fra skole i mere end 15 dage sammenlagt, har de ret til sygeundervisning eller supplerende undervisning. Men få skoler lever op til reglerne, viser en rundspørge. Skolelederforeningen sætter gang i oplysningsindsats.

Offentliggjort

FRA RAPPORTEN 'SKOLELIV MEDSYGDOM'

Rundspørgens resultater viser tydeligt, at kun et fåtal afbørnene med en kronisk eller langvarig sygdom modtager densygeundervisning og supplerende undervisning fra skolen, som de harret til. Derudover mangler forældrene ofte viden omkring mulighedenfor at få støtte. Hver anden forælder oplever, at deres barn ermeget påvirket af sygdommen i skolen, og tre ud af fire børn harværet fraværende fra skolen på grund af deres sygdom. Ifølgeforældrene har børnene i gennemsnit haft 21 fraværsdage fra augusttil sidst i januar. Dette er dobbelt så mange som det nationalefraværsgennemsnit for en skoleelev på et helt år. 

Rapporten 'Skoleliv med sygdom'

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Angst, diabetes og epilepsi er nogle af de kroniske sygdomme, som findes blandt børn i skolealderen. Foreningen Danske Patienter har gennemført en rundspørge blandt 1298 forældre til kronisk syge børn. 40 procent svarer, at deres barn har været væk fra skolen mere end 15 dage det seneste skoleår, og dermed har barnet altså ret til sygeundervisning. Imidlertid er det blot tre procent, der svarer, at deres barn har modtaget sygeundervisning, mens otte procent har modtaget supplerende undervisning.

I gennemsnit har et børnene haft 60 fraværsdage, før skolen kontakter hjemmet for at afsøge behovet for ekstraundervisning. Undersøgelsen viser også, at hver tredje familie ikke er klar over, at deres barn har ret til ekstra undervisning.

Formand for Danske Patienter Camilla Hersom mener, at der er noget galt:

"Det er alt for få børn, som modtager den undervisning, de har krav på. Og at der går fire gange så lang tid som loven dikterer, før skolen reagerer, er et alvorligt problem, der kan have store konsekvenser for børnene".

Elever med muskelsvind halter bagefter fagligt   

Skolelederne: Det er svært at opfylde loven

Skoleledernes formand Claus Hjortdal fortæller, at Skolelederforeningen gennem et stykke tid har været i kontakt med Danske Patienter om problemet.

"Tallene er ikke supergode. Det er ikke tilfredsstillende. Det er noget, hvor det kan være vanskeligt at ramme det, vi skal i forhold til loven. Sygdom rammer forskelligt. Det er ikke altid sådan, at man ikke kommer i skole og er syg i langt tid. Typisk vil eleven komme i skole og være hjemme og nogle gange være indlagt længe", siger Claus Hjortdal.

Han oplever, at skolerne ofte har god kontakt til de elever, der er ramt af kronisk sygdom.

"Der er som regel løbende kontakt mellem læreren og eleven", siger han.

Han understreger, at skolelederne skal være opmærksomme på at tilbyde det, som der står i loven.

"Men det kan være svært. Forældrene siger nej tak, fordi de ikke magter at få en lærer ind i huset. De siger mange gange, at børnene er for trætte og ikke magter det", siger han. Og så mener han også, at der opstår huller, når elever i perioder er indlagt på sygehuset.

"Der skal være en større bevidsthed om, hvornår det er skolens område, og hvornår er det sygehusets forpligtelse. Og så skal der være en ordentlig overdragelse til sygehuset", siger han og konkluderer: "Der er god grund til at ruske op i det her system".

Leder kendte ikke reglerne for kronisk syge elever

Oplysningsindsats sættes skal sættes igang

Derfor er Skolelederforeningen i samarbejde med Danske Patienter i gang med at skrive et politikpapir på området.

"Det skal ud til vores lokale formænd, og så kan de tage det med til kommunerne", siger Claus Hjortdal, som regner med, at indsatsen kan være klar i løbet af et par måneder. 

Mere end 162.000 børn svarende til fire-fem børn i hver klasse vil i løbet af deres skoletiden kæmpe med en langvarig eller kronisk sygdom, viser tal fra Undervisningsministeriet og Sundhedsstyrelsen.

2010: Ombudsmanden spørger til kommunes afvisning af hjemmeundervisning 

Læs mere

Se rapporten: Skoleliv med sygdom - Hvilken støttefår børnene?

Bekendtgørelsen om sygeundervisning