Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre, påpeger, at mange forældre er glade for de standardiserede vurderinger af deres barn.
Forældre: Vi har brug for konkrete vurderinger
Selv om der er forbehold, ser syv ud af ti forældre positivt på indførelsen af de nationale test. Det viser en undersøgelse fra maj foretaget af foreningen Skole og Forældres magasin »Skolebørn«. Formand Mette With Hagensen forklarer det med, at det er rart som forældre at have en form for standardiseret praj om, hvor ens barn fagligt ligger. Og der har mange forældre tillid til de etablerede nationale test.
Ingen udsigter til afskaffelse afnationale test
Nationale test hverken kan eller skal stå alene, men de er etgodt værktøj til den løbende evaluering af eleven og til at givelæreren et godt samlet overblik over en klasse. Det skriverVenstres undervisningsminister Ellen Trane Nørby som svar tilCarolina Magdalene Maier, undervisningsordfører i Alternativet, derstillede ministeren et spørgsmål om, hvorvidt ministeren havdeplaner om at afskaffe eller revurdere de nationale test. CarolinaMagdalene Maier spurgte, efter at flere eksperter til høringen omde nationale test på Christiansborg har udtrykt en risiko for, attestene kan have psykiske konsekvenser for især de yngsteelever.
»Jeg er altid lydhør, når eksperter og fagpersoner fremsætterrelevante forslag til, hvordan testene kan gøres bedre. Jeg har dogikke aktuelt planer om at nedsætte et udvalg, som kan komme medanbefalinger til en revision eller afskaffelse af de nationaletest, men jeg vil i forbindelse med den videre udvikling aftestsystemet sikre, at brugere og relevante parter fortsatinddrages, så de oplever, at testene har en høj brugervenlighed«,skriver Ellen Trane Nørby i sit svar.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Forældrene vil rigtig gerne have et testresultat. Ikke fordi det er altafgørende for forældrene at have et tal som 7 eller 4, men det giver en tryghed at have et standardiseret system, som giver et billede af, hvor børnene er fagligt. Men hverken elever eller forældre har brug for at vide, hvordan de andre elever står, og derfor er jeg positiv over for foreningens bud på en ny måde at dokumentere elevens faglige standpunkt på. Det vigtigste er, at lærere og forældre har et fælles grundlag for at diskutere elevens faglige niveau, så vi får et godt fælles udgangspunkt til skole-hjem-samtaler om, hvordan ens barn har udviklet sig«, siger Mette With Hagensen.
Bondos balance mellem kontrol og tillid: "Læreren kender elevernes faglige niveau bedst"
Formanden er bekymret for de nationale test, da flere og flere eksperter fortæller, at de ikke måler, hvad vi forventer, de måler. Derfor er hun positiv over for Anders Bondos udspil om et nyt system. For forældre ved ikke altid, hvordan de skal bruge testresultaterne fremadrettet. Det viser undersøgelsen fra maj i år.
»Det er vigtigt for forældre, at der både er standardiserede måleværktøjer og en god relation mellem lærer og forældre. Forældrene behøver et tydeligt billede af deres barns faglige standpunkt, som de kan have tillid til, som er standardiseret og sammenlignelig over tid. Det skal være nemt at afkode. Så jeg har sympati over for, at DLF tænker i et alternativt måleværktøj, hvis det bliver bedre end de nationale test, vi kender i dag. Og den måling skal selvfølgelig serveres for både elever og forældre på en måde, så vi kan bruge det til noget. Det giver også læreren et endnu større ansvar for at kommunikere godt med forældrene«.
Skoleledere: Ikke andet end et øjebliksbillede