Inge Margrethe Thomsen vil have DLF til at bruge mere humor i kommunikationen.
Foto: Esben Christensen
Delegeret: DLF skal bruge humor til at sætte dagsorden
Kan man måske hyre komikere til at spille på fordommene om lærere og bruge humor til at fortælle en ny historie om lærerne, spørger en delegeret på DLF's kongres.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I forløbet fra 2013, der førte til Lov 409, havde KL ifølge Inge Margrethe Thomsen fra Københavns lærerforening en klar, letforståelig historie. KL ønskede et nyt syn på folkeskolen - lærerarbejdet skulle fornyes, og sådan blev det. Det var til at forstå for almindelige mennesker - KL satte dagsordenen.
"Mange så os som en lidt forkælet erhvervsgruppe, og et par undervisningstimer fra eller til kunne ikke gøre den store skade. Det skal vi lære rigtig meget af. Vi skal i gang nu med kampagner om vores arbejdstid. Om hvad en lærer bruger tiden på", sagde Inge Margrethe Thomsen i dag fra talerstolen på DLF's kongres i København. Hun mener, at det bedste middel i kampen om dagsordenen er humor:
"Lad os sætte dagsordenen før OK18 fyldt med humor, som spiller på fordommene om os selv. Det kræver folk, eksempelvis komikere, der kan det der. Lad os bruge penge på det, så det er os, og ikke KL's folk, der høres", sagde hun og nævnte navne som komikerparret Adam og Noah og Signe Molde som eksempler i sit forslag, der skulle være en henstilling til Forretningsudvalget og Hovedstyrelsen.
Bondo lad os se fremad
DLF-formand Anders Bondo Christensen var enig i analysen:
"Inge peger på, at KL vandt kommunikationskampen i 2013, man kan sige, de begyndte allerede i 2011, og jeg er fuldstændig enig i Inges analyse. Hver gang man begyndte at snakke tal og så videre, så stod vi med det forklaringsproblem, som Inge så rigtigt beskrev".
Han var dog lidt loren ved en alt for sjov kampagne.
"Jeg kan også godt være tilhænger af humor, og at vi laver sjov med os selv, jeg vil bare sige, at også skal tænke på, hvad medlemsreaktionen er internt. Vi har prøvet det nogle gange, og der er nogle af vores medlemmer, som har meget svært ved at se det store humoristiske i, at vi gør det", sagde Anders Bondo Christensen. Men han vil tage pointerne fra forslaget med sig videre frem.
Sæt fokus på håb
Niels Kristian Bech Jensen fra Djurs Lærerforening var også optaget af at sætte en ny dagsorden. Han mener, at der er brug for en debat om, hvorvidt man som forening kan skabe en fremadrettet progressiv retorik, der taler medlemmernes indsats op uden at lægge skjul på problemerne.
"Vi skal fortælle, hvad vi kan, uden at være jubelidioter eller feje problemerne ind under gulvtæppet. Men vi skal passe på, at vi ikke er med til at tale medlemmernes indsats ned. Derfor har vi brug for en positiv, proaktiv retorik, der fokuserer på, hvad vi kan og vil, hvis vi får de rigtige rammer. Vi skal ikke tale den læringsmålstyrede skole op, men vi har pligt til at sætte ord på vores medlemmers professionalisme og ikke bare se fremad, men også tale og handle fremad".
Karsten Lynge Simonsen, der er formand for Aalborg Lærerforening, støttede op om ønsket om en mere positiv mediedagsorden. Han brugte metaforen om skolen som en syg patient. For at opnå helbredelse er det hensigtsmæssigt med fokus på håb.
"Mange medlemmer har fundet deres egen metode til at holde problemerne på afstand. En gruppe tillidsvalgte oplever, at der er for meget fokus på negative historier. Mens vi leder efter nye veje, har vi en forpligtigelse til at holde sygdommen fra døren. Det gøres ved at opsøge og holde fokus på de gode historier om et lærerliv med arbejdsglæde, håb og de mange successer med planlægning og udføring af god undervisning", sagde han.
DLF-formand Anders Bondo Christensen fortalte, at foreningen arbejder med kommunikation på flere fronter. "Vi skal lade os inspirere af andre, når vi lægger en kommunikationsstrategi. Og selvom vi har dygtige kommunikationsfolk i Danmarks Lærerforening, så får de løbende sparring fra kommunikationsfirmaer", sagde Anders Bondo. Men han fortalte om et behov for balance: "Jeg kan sagtens følge sparket i røven, men jeg får også mange henvendelser fra folk, der vil have beskrevet de elendige vilkår, de arbejder under. Og det er den balance, jeg arbejde med. Jeg har sagt flere gange, at det bedste job i hele verden er at være lærer, når man lykkes med sit job".