"Det ikke er rimeligt, at specialskolerne bliver sammenlignet med almenskolerne", siger undervisningsordfører Annette Lind (S).
Ordfører: Hvorfor skal specialskoler sammenlignes med almenskoler?
Seks fynske specialskoler har været i dialog med Undervisningsministeriet om at få skabt særlige læringsmål og trivselsmålinger til deres elevgruppe, uden at det har ført til ændringer. Nu tager Annette Lind (S) tråden op med tre spørgsmål på området til undervisningsminister Ellen Trane Nørby.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De seks specialskoler på Fyn efterlyste sidste år forenklede læringsmål til deres elever i et oplæg til Folketingets børne- og undervisningsudvalg. De fik også foretræde for udvalget og var i løbet af efteråret til to møder i Undervisningsministeriet for at uddybe deres behov.
Fynske specialskoler savner fortsat forenklede læringsmål for deres elever
Men specialskoler skal fortsat leve op til de samme krav om blandt andet læringsmål og trivselsmålinger som almenskoler, og i de kommunale kvalitetsrapporter sammenlignes de med almenskolerne. Derfor har de fynske specialskoler besluttet at tage fat i politikere på Christiansborg. Det sker i regi af Skolelederforeningens faglige klub for specialskoleledere.
Foreløbig har den faglige klub holdt møde med ordførere fra fire partier, og Socialdemokraternes undervisningsordfører, Annette Lind, har nu stillet tre spørgsmål til undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) om specialskolernes vilkår.
Fynske specialskoler arbejder videre med ministeriet om særlige læringsmål
"Som alle andre ordførere holder jeg mange møder med folk fra skoleverdenen, også fra specialskoler. Her har vi ofte drøftet, at det ikke er rimeligt, at specialskoler bliver sammenlignet med almenskoler", siger Annette Lind.
Sådan lyder ordførerens tre spørgsmål
Ordførerens tre spørgsmål til ministeren lyder sådan her:
Mener ministeren, at de nationale fælles læringsmål i tilstrækkelig grad er anvendelige på og tilpasset til specialskolerne, og hvordan forholder ministeren sig til at udarbejde læringsmål særligt rettet mod specialeskolerne, som tager udgangspunkt i disse skolers elevsammensætning og vejledende læseplaner?
Mener ministeren, at de nuværende trivselsmålinger fungerer efter hensigten i forhold til landets specialskoler, og tager de tilstrækkeligt hensyn til den særlige struktur og elevsammensætning, der findes på disse skoler? Og hvordan forholder ministeren sig til at udarbejde et nationalt redskab for måling af trivsel målrettet specialskolerne? Mener ministeren, at det er rimeligt at sammenligne almindelige skoler med specialskoler på baggrund af kommunernes kvalitetsrapporter og de fælles kvalitetsindikatorer med tanke på specialskolernes særlige elevsammensætning, hvilket for eksempel har stor indflydelse på testresultater og udslusningen til ungdomsuddannelser? Ministeren bedes i den sammenhæng redegøre for, hvordan ministeren forholder sig til at udarbejde nationale kvalitetsindikatorer særligt for specialeskolerne. Specialskoler bør sammenlignes med hinanden
Annette Lind kredser med andre ord om samme emner, som de seks fynske efterskoler gjorde i deres oplæg til børne- og undervisningsudvalget i februar 2015. Men hvad kan ordføreren, som skolerne ikke har formået?
Antorini: Elever på niveau med førskolebørn er omfattet af folkeskolens krav
"Jeg er i tæt kontakt med undervisningsministeren og kan også bringe sagen op i udvalget. For eksempel synes jeg, at man skal sammenligne specialskoler og specialklasser med hinanden fremfor at sammenligne dem med alle skoler", siger Annette Lind.
Fynsk skoleleder: Antorini er dobbeltydig i svar svar om mål for vores elever
Nogle kommuner har kun én specialskole, og derfor skal specialskolerne sammenlignes med hinanden på landsplan, mener Annette Lind.
"Nogle af specialskolernes elever kan ikke læse og skrive, så det er ikke relevant, at de skal bruge den nationale trivselsmåling. Det må være en anden måde at lave målingen på, for eksempel ved at gøre den mere visuel, så specialskolerne kan bruge den".
Fynske specialskoler efterlyser forenklede mål til deres elever
Ministeren skal redegøre for udstyr til ordblinde
Annette Lind har også bedt Ellen Trane Nørby om at give en status på arbejdet med at sikre ordblindes vilkår i forbindelse med eksamener.
Desuden skal hun særligt redegøre for arbejdet med at sikre det nødvendige udstyr til de ordblinde elever, om eksamensopgaverne er digitalt læsbare, og om de selvrettende prøver i dansk og matematik kan læses med de relevante programmer.
"Det er lidt samme boldgade som spørgsmålene om specialskoler. Ordblinde har andre udfordringer end almene elever og er bagud på point fra start. Vi er nødt til at se på de elevgrupper i folkeskolen, som ikke kan klare sig under normale vilkår, og have fokus på, om vi kan ændre nogle praktiske forhold", siger Annette Lind.