Mads Remvig modtog halvdelen af Læremiddelprisen som manden bag den danske udgave af 'Lær at kode'.

Pris til læremiddel til et ikke-eksisterende fag

Torsdag uddelte forlaget Alinea sin egen Læremiddelpris til undervisningsmaterialet 'Lær at Kode'. Bogsystemet skal være med til at sætte programmering på skemaet

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alinea udgiver bøger til et fag som ikke eksisterer i den danske grundskole - nemlig programmering - fordi forlaget mener, at kodning er en disciplin, som alle bør stifte bekendtskab med. Torsdag aften hædrede forlaget sin egen udgivelse med Læremiddelprisen.

Lær at programmere 
med Anders And

Begrundelsen for at udgive 'Lær at kode', der er et bogsystem til mellemtrinnet, er at forlaget mener at kodning burde være et fag på skoleskemaet på linje med øvrige store fag og grunddiscipliner og at der et stort behov for let tilgængelige læremidler om kodning.

Digital dannelse er målet Forlagets og forfatternes mål med at sætte kodning på skemaet er ikke at alle skal blive dataloger. Men kendskab til kodning skaber mulighed for at forstå, gennemskue og forholde sig kritisk til den digitaliserede verden, vi er en del af.

Debat: Lær eleverne at kode - brug Hour of Code!

"Vores unge skal mestre det 21. århundredes kompetencer. Mange taler om, at de unge er digitalt  indfødte. At de så at sige har fået både gadgets, apps, programmer og digitale services ind med  modermælken. Undersøgelser viser da også at danske unge er blandt de mest digitalt aktive, men  deres brug af 'det digitale' er ikke avanceret eller reflekteret. De er digitale forbrugere, ikke digitale  eksperter" skriver forlaget i en pressemeddelelse.

7.d har lært at programmere på code.org

Ved prisoverrækkelsen gjorde Alineas direktør sig lystig over parakdokset i, at det formentligt første danske undervisningsmateriale om kodning udkommer i bogform.

"Men vi har vurderet at der er brug for det, bogen kan i denne sammenhæng, nemlig skabe en klar progression" sagde han.

It-vejlederne: Godt initiativ, men ikke nok

John Klesner, formand for it-vejlederforeningen, kalder Alineas udgivelse for et prisværdigt initiativ, men efterlyser samtidig, at kodning bliver set i et bredere perspektiv.

"Det centrale er at eleverne får en forståelse af teknologien og hvad den kan bruges til" siger han til folkeskolen.dk. "Kodning skal bruges til noget, eleverne skal se at det kan bruges til problemløsning. Den tankegang mangler i et materiale som det her".

John Klesner er i øvrigt overbevist om, at vi snart vil se at et fagligt indhold centreret omkring netop teknologiforståelse blive obligatorisk i den danske folkeskole. Af samme grund synes han at det er ærgerligt at 'Lær at kode' ikke forholder sig til en dansk skolevirkelighed. Materialet er nemlig baseret på et prisvindende materiale fra England, hvor kodning er et selvstændigt fag i grundskolen.

Professor: Rent lotteri om danske børn får teknologiforståelse

Kodning er kun begyndelsen

Det er en bekymring, som Mads Remvig, som har stået for tilpasningen af materialet til danske forhold, udtrykte forståelse for, da han takkede for prisen.

"At lære børn at kode svarer til at lære dem at læse" sagde han. "Dansklærerne stopper jo ikke dér. De lærer også eleverne om genrer, berettermodeller og hvad ved jeg. Kodning er på samme måde første skridt på vejen til digital forståelse."

Arbejdsgruppe: Oplæg til nyt fag 'digital produktion'

'Lær at kode' er tilrettelagt, så materialet kan bruges i forbindelse med understøttende undervisning eller en temauge. Alineas Læremiddelpris er på 25.000 kroner, som deles mellem Mads Remvig, som har bearbejdet materialet til danske forhold og foreningen Coding Pirates.

Blog: Consumers or creators…