Haver til Maver er udviklet til 1.-6. klasse, men også børnehaver, børnehaveklasser og specialklasser, bruger tilbuddet. Som klasse får man sit eget stykke jord, der dyrkes i løbet af sæsonen.

Evaluering: Skolehaveundervisning bør baseres på læringsmål

Penge fra Nordea-fonden har muliggjort ti større og ti mindre skolehaveprojekter opbygget i løbet af to år. En ny evaluering anbefaler, at skolehave-undervisning bliver mere læringsmålstyret.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elever over hele landet har nu mulighed for at dyrke, høste og tilberede egne grøntsager i skolehaveprogrammet 'Haver til maver'. Nu har Nordea-fonden betalt for, at professor ved DPU Karen Wistoft og lektor ved Global Nutrition and Health-uddannelsen på Metropol ph.d. Pernille Malberg Dyg har evalueret skolehave-projektet.

Den 133 sider lange evaluering peger på, at de skolehaver, der er etableret skolerne, giver pædagogisk bonus.

"I disse skolehaver er det tilsyneladende nemmere at integrere haveundervisningen i skolens fag og føre såvel klasserumsundervisning ud i haverne som at føre haveundervisningen tilbage til klasserummet", står der i evalueringen.

Skolehaveprojekt bliver nationalt

Fra aktivitetsstyret til målstyret

Samme gevinst er sværere at hente fra de eksterne skolehaver, som eleverne besøger.

"Det er her vanskeligere for lærerne at integrere haveundervisningen i de forskellige fag, og haveunderviserne har sværere ved at målrette haveundervisningen skolens Fælles Mål. Vi kan konkludere, at dette er en udfordring, og anbefale, at der arbejdes på bedre kommunikation og dialog mellem haveundervisere og lærere/pædagoger før et undervisningsforløb, så de i fællesskab sikrer, at skolehaveaktiviteterne understøtter de af folkeskolens nye forenklede Fælles Mål, der er relevante for skolehaveundervisningen", lyder det i evalueringen, som anbefaler en grundlæggende ændring;

"Vi kan konkludere, at det for at fremme den faglige kobling og relevans af skolehaveprogrammet er nødvendigt, at haveundervisningen ændres fra at være aktivitetscentreret til at tage udgangspunkt i de forenklede Fælles Mål".

Skolehaver og udekøkken - læringsmiljøer med jord under neglene, mudder på støvlerne og røde kinder

Skolehaver tager lærertid

Evalueringen peger også på, at det er vigtigt, at lærere og pædagoger får tid til det koordinerende samarbejde og mulighed for efteruddannelse.

Indtil nu har forløbene i skolehaver været én dyrkningssæson. Evalueringen peger på, at der er gevinster at hente, hvis eleverne får mulighed for at være med i længere perioder, lyder en anbefaling.

"Der etableres undervisningsforløb, der strækker sig over mere end én sæson, for eksempel gennem valgfag med emneorienteret undervisning eller sommer- og vinterskoler, der giver mulighed for at arbejde specifikt med udvalgte temaer og faglige problemstillinger".

Læs hele evalueringen via linket til højre for denne artikel. 

Læs mere

Evalueringsrapporten