7.klasses-elever skiller pumpe ad og samler den igen på pumpeskole på Grundfos
Foto: Helle Lauritsen
Samarbejde mellem skole og virksomhed kræver koordinator
Det sværeste i samarbejdet mellem skole og virksomhed er at få selve samarbejdet i gang. Her hjælper en lokal koordinerende part – kommunen eller en naturfaglig konsulent. Det viser en undersøgelse, som Engineer the future har fået udarbejdet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Både skoler og virksomheder mangler en koordinator i et eventuelt samarbejde. Begge parter ønsker mere samarbejde, viser den lille undersøgelse.
7. klasse på pumpeskole
Engagementet er ofte bundet op på en enkelt ildsjæl.
"En af de store barrierer er indledende kontakt. Lærerne tager ikke bare selv fat i virksomhederne. Der skal skabes et link", siger Hans Colind Hansen, der er konsulent i det nationale center for læring i natur, teknik og sundhed, Astra.
8.n: Din næste mobil sidder i øjet
Undersøgelsen fremhæver projektet Science-kommuner, hvor 25 kommuner deltog fra 2008 til 2011. I forbindelse med dette projekt kom nogle samarbejder i gang - for eksempel i Assens mellem fire skoler og fire virksomheder, står der i undersøgelsen.
"Bare et lille stykke med virkelighed er nok til at gøre teknik og naturvidenskab mere spændende for skoleeleverne. Det behøver ikke være stort opslået", siger Hans Colind Hansen i undersøgelsen.
Jet-Net for at øge elevers interesse for naturfag
Forløbspakker, som er udarbejdet på forhånd, hjælper også på samarbejdet. Et eksempel er det landsdækkende netværk Jet-Net, der udbyder en række aktiviteter til skoler og virksomheder. Det koordineres af Naturvidenskabernes Hus og har 55 virksomheder tilknyttet og et lignende antal skoler og gymnasier.
Formålet med et samarbejde er at give eleverne indblik i virksomhedernes arbejdsopgaver og et billede af de muligheder, det vil give at uddanne sig indenfor virksomhedens område. For virksomhederne handler det om ønsket om at få uddannet nok medarbejdere med naturvidenskabelig interesse til fremtidige job.
Læs analysen via linket til højre.
Læs mere
Analysen fra Enigneer the Future (pdf)