Læreruddannelsen i Esbjerg har fået en svær start på den nye læreruddannelse. Her droppede 23,4 procent fra uddannelsens første årgang fra inden for et år.

Læreruddannelse: Første år var et særligt svært år

På UC Syd's afdeling i Esbjerg var hele 23,4 procent af de nye studerende væk efter det første år på den nye læreruddannelse. Kort implementeringstid får skylden. For med kun fire måneder til at indføre en helt ny uddannelse, har startvanskeligheder formentlig jaget en del studerende bort, fortæller institutlederen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læreruddannelsen har længe kæmpet med høje frafaldstal. Det skulle den nye læreruddannelse fra 2013 ændre ved. Men en opgørelse viser, at de studerende fra den nye uddannelses første år falder lige så hyppigt fra efter ét års studier, som de gjorde før i tiden.

Særligt UC Syd har oplevet et stor andel studerende, falder fra på den nye uddannelse. Her oplevede man en stigning på 2,4 procentpoint i første års-frafaldet. Og især UC Syds læreruddannelse i Esbjerg var hårdt ramt. Omtrent hver fjerde studererende fra uddannelsens første årgang var forsvundet efter et år.

Rektorer i kor: Besparelser rammer læreruddannelsen hårdest 

Men det er for tidligt at konkludere, at det høje frafald fortsætter med den nye læreruddannelse, mener institutleder for læreruddannelsen på UC Syd Lars Breinholt Søndergaard. For professionshøjskolerne havde kun fire måneder inklusiv en sommerferie til at implementere uddannelsens nye struktur med en modulopbygning og langt flere prøver og eksamener. Og det gik udover uddannelsens første årgang, fortæller han.

"Nogen steder har studerende mødt en uddannelse, der kun lige knap nok var klar, og det har krævet noget forståelse hos de studerende om, at de var med i en kompakt opstartsfase. Der tror jeg, at der har været nogen, som ikke syntes, at det var rart og rimeligt, at de skulle være forsøgskaniner", fortæller han.

Lars Breinholt Søndergaard mener, at det er for tidligt at vurdere, om den nye læreruddannelse vil føre til mere eller mindre frafald. Men han fortæller, at frafaldsprocenten på UC Syd i Esbjerg er forbedret på årgangen, der startede i 2014. Og så peger han på, at den nye læreruddannelse tidligere skiller fårene fra bukkene end den forhenværende, så frafaldet nu formentlig kommer tidligere i uddannelsen.

Tårnhøjt frafald fortsætter på ny læreruddannelse 

"Der er nogle elementer, som er flyttet længere frem i uddannelsen, så de studerende møder nogle bastante krav til eksempelvis modulgodkendelser. Det gjorde man ikke med den gamle uddannelse. Det skulle alt andet lige gerne betyde, at frafaldet ligger tidligere i uddannelsen. Men det ved vi ikke endnu", siger han.

UC Syd: Lavt optag kan føre til større frafald

Lars Breinholt Søndergaard er særligt bekymret for det faldende optag, som især presser små læreruddannelser som den i Esbjerg på både frafald og økonomi.

"Optaget betyder, at man kommer i nærheden af et niveau, hvor holdene bliver så små, at der simpelthen er for få studerende til, at der er et ordentlig studiemiljø. Frafaldet og optaget går også ud over økonomien. For med taxametersystemet får vi penge for antallet af optagne, og hvor mange der gennemfører studiet. Jeg har heldigvis en bestyrelse i Esbjerg, som satser på læreruddannelsen. For hvis jeg skulle levere sorte tal i de her år, ville det se skidt ud. Der mangler i forvejen midler til at finansiere den nye uddannelse".

Fortsat opbakning til femårig læreruddannelse

UC Syd her derfor igangsat en række initiativer, som skal sikre studiemiljøet trods det beskedne optag, og i efteråret åbnede Esbjerg for første gang for et vinteroptag, hvor 44 fra januar er startet på læreruddannelsen.