Lærerne er blevet villige til at flytte for bedre vilkår, blandt andet derfor er der problemer med at rekruttere uddannede lærere rundt i landet.

Kommuner mangler læreruddannede lærere

Over det meste af landet er der mangel på lærere med en læreruddannelse. Det viser en ny undersøgelse fra DLF. Mange elever bliver undervist af folk uden læreruddannelse, siger formand for DLF Anders Bondo Christensen.

Offentliggjort

Her har kommunerne problemer

Kommune

Gradsvurdering af rekrutteringsproblemet

Egedal kommune

I høj grad

Fanø kommune

I høj grad

Faxe kommune

I høj grad

Fredensborg kommune

I høj grad

Gladsaxe kommune

I høj grad

Greve kommune

I høj grad

Gribskov kommune

I høj grad

Halsnæs kommune

I høj grad

Kalundborg kommune

I høj grad

Køge kommune

I høj grad

Odense kommune

I høj grad

Randers kommune

I høj grad

Ringkøbing-Skjern Kommune

I høj grad

Ringsted kommune

I høj grad

Slagelse kommune

I høj grad

Sorø kommune

I høj grad

Stevns kommune

I høj grad

Sønderborg kommune

I høj grad

Tønder kommune

I høj grad

Tårnby kommune

I høj grad

Vallensbæk kommune

I høj grad

Varde kommune

I høj grad

Vejen kommune

I høj grad

Vejle kommune

I høj grad

Albertslund kommune

I nogen grad

Billund kommune

I nogen grad

Esbjerg kommune

I nogen grad

Favrskov kommune

I nogen grad

Fredericia kommune

I nogen grad

Frederiksberg kommune

I nogen grad

Frederikssund kommune

I nogen grad

Furesø kommune

I nogen grad

Gentofte kommune

I nogen grad

Glostrup kommune

I nogen grad

Haderslev kommune

I nogen grad

Hedensted kommune

I nogen grad

Helsingør kommune

I nogen grad

Herning kommune

I nogen grad

Hillerød kommune

I nogen grad

Holbæk kommune

I nogen grad

Holstebro kommune

I nogen grad

Høje-Taastrup kommune

I nogen grad

Hørsholm kommune

I nogen grad

Ikast-Brande kommune

I nogen grad

Ishøj kommune

I nogen grad

Jammerbugt kommune

I nogen grad

Kolding kommune

I nogen grad

Københavns kommune

I nogen grad

Langeland kommune

I nogen grad

Lejre kommune

I nogen grad

Lolland kommune

I nogen grad

Middelfart kommune

I nogen grad

Norddjurs kommune

I nogen grad

Nyborg kommune

I nogen grad

Næstved kommune

I nogen grad

Odsherred kommune

I nogen grad

Roskilde kommune

I nogen grad

Rudersdal kommune

I nogen grad

Solrød kommune

I nogen grad

Svendborg kommune

I nogen grad

Thisted kommune

I nogen grad

Aabenraa kommune

I nogen grad

Allerød kommune

I mindre grad

Ballerup kommune

I mindre grad

Brønderslev kommune

I mindre grad

Guldborgsund kommune

I mindre grad

Herlev kommune

I mindre grad

Horsens kommune

I mindre grad

Rødovre kommune

I mindre grad

Syddjurs kommune

I mindre grad

Vesthimmerlands kommune

I mindre grad

Viborg kommune

I mindre grad

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rundt om på landets skoler, er det et problem, som mange formentlig kan nikke genkendende til: Når en ledig lærerstilling skal besættes er det svært, at finde en uddannet lærer. Ifølge en ny undersøgelse, som Danmarks Lærerforening har foretaget i begyndelsen af januar, er det et problem, som er kendt i tre ud af fire af landets kommuner. DLF er nået frem til svaret via de lokale kredse - der har kendskab til den aktuelle situation i kommunerne.

Anders Bondo Christensen fortæller, at han hører om mange elever, der bliver undervist af lærere uden en læreruddannelse. 

Slagelse: Mange ikke-læreruddannede presser skolen

"Grunden til at det er blevet så højt er dels, at der er endnu flere lærere, der forlader skolen end Danmarks Lærerforening havde frygtet. Vi havde formodet, at det kunne være en konsekvens af de forringede muligheder for at lave god undervisning. Men at det har fået dette omfang, det er mere end vi havde frygtet", siger Anders Bondo Christensen.

I hver tredje af de kommuner, som har problemer, angiver lærerkredsene, at der "I høj grad" er problemer. 53 procent, at der i "nogen grad", mens 14 procent af kommunerne "I mindre grad", har problemer.

Uddannelsesbyer har mindre problemer

I undersøgelsen er der ifølge Anders Bondo tre forhold, der kan afbøde lærermanglen for kommunerne: 

"En uddannelsesby, hvor der hele tiden bliver udklækket nye lærere, de har et større udbud, så derfor er problemet mindre, og udfordringerne kommer senere de steder".

"Vi kan også se, at de store ø-kommuner ikke har de problemer. For der bor lærerne, og der er ikke det samme arbejdsmarked".

"Ifølge de tilbagemeldinger vi får fra kredsformændene, så er der også en sammenhæng med om det lykkes at lave fornuftige lokale aftaler, der er problemet heller ikke så stort", siger Anders Bondo. 

Men selvom der er nogen kommuner, der ikke har problemet, så har folkeskolen som helhed en stor udfordring.

I 74 procent af de kommuner, hvor der er problemer med rekruttering, vurderer lærerkredsene, at mulighederne for at hyre udlærte lærere er blevet dårligere sammenlignet med sidste år. Det er primært blevet sværere, fordi lærerne siger op på grund af arbejdsforholdene på kommunens skoler. En anden tungtvejende grund er, at mange lærere har valgt at gå på pension.

Lærerne flytter efter bedre arbejdsvilkår

Bondo: Bedre vilkår kan løse situationen

Anders Bondo mener, at det eneste, der kan løse problemer er, at politikerne tager ansvar for, at lærerne har mulighed for at lykkes med opgaven. 

"Den her situation, som jeg får beskrevet på medlemsmøder, hvor lærerne dag-ud og dag-ind ikke oplever, at de er ordentligt forberedt. Man kommer ind til en klasse uden at kunne levere undervisning af den kvalitet, man selv ønsker. Det er ikke tilfredsstillende i længden med de vilkår. Samtidig ved vi, at vores arbejde har en enormt stor betydning for det enkelte barn. Derfor så er der nogle lærere, at der ikke kan se sig selv i øjnene - derfor forlader de skolen. Det er der, man skal tage fat - der skal handling til, så lærerne kan opleve, at de lykkes med deres arbejde", siger Anders Bondo.

Resultaterne i Lærerforeningens undersøgelse, lægger sig tæt op på en tilsvarende undersøgelse, som KL offentligjorde i december 2015. Her svarede 79 kommuner, at det er svært at ansætte nyt skolepersonale. Mens 75 kommuner fortalte, at de "i høj grad" eller i "nogen grad" havde svært ved at rekruttere lærere. Da KL lavede den samme undersøgelse et år tidligere, var det blot 41 kommuner, der havde problemer med at tiltrække skolepersonale.

De fleste kommuner har nu svært ved at skaffe lærere