De erfarne lærere flytter
Langt flere lærere flytter i dag job til en anden kommune i forhold til før reformen. Hvor det før var de unge lærere under 39 år, der flyttede kommune, er over halvdelen af dem, der flytter over kommunegrænsen i dag, mellem 40 og 60 år.
SÅ FORSIGTIGT ER TALLENEBEREGNET |
| |
I løbet af 2012 flyttede cirka 800 lærere fra én kommune til enanden, og i år er tallet per 1. november oppe på knap 2.000. Isamme periode steg også antallet af lærere, der valgte at finde etjob uden for folkeskolen. Knap 900 lærere valgte i 2012 at forladefolkeskolen, mens det allerede drejer sig om over 1.600 i år. Udtrækket i DLF's medlemsregister er over antallet af lærere,der har skiftet job fra en skole i én kommune til en skole i enanden kommune. Studerende og lærere, der er kommet fra eller gåettil ledighed eller pension eller fra eller til en ukendtansættelse, er ikke talt med. Derfor er tallene efter alsandsynlighed væsentligt større i virkeligheden. Tallene for skift ud af folkeskolen er trukket på udmeldelser afforeningen, hvor man med sikkerhed ved, at skiftet skyldesansættelse uden for folkeskolen. Det betyder, at skift ud affolkeskolen til for eksempel Ungdommens Uddannelsesvejledning elleret andet DLF-område ikke er talt med. Derfor er dette tal medsikkerhed væsentligt større. Udtrækket er foretaget 1. januar hvert år fra 2010 til 2015 plus1. november 2015. (Præcisering: Tallene dækker alle aktive medlemmer af DLF,dvs også en mindre gruppe medlemmer, som ikke er ansat ifolkeskolen) |
SÅ FORSIGTIGT ER TALLENEBEREGNET
I løbet af 2012 flyttede cirka 800 lærere fra én kommune til enanden, og i år er tallet per 1. november oppe på knap 2.000. Isamme periode steg også antallet af lærere, der valgte at finde etjob uden for folkeskolen. Knap 900 lærere valgte i 2012 at forladefolkeskolen, mens det allerede drejer sig om over 1.600 i år.
Udtrækket i DLF's medlemsregister er over antallet af lærere,der har skiftet job fra en skole i én kommune til en skole i enanden kommune. Studerende og lærere, der er kommet fra eller gåettil ledighed eller pension eller fra eller til en ukendtansættelse, er ikke talt med. Derfor er tallene efter alsandsynlighed væsentligt større i virkeligheden.
Tallene for skift ud af folkeskolen er trukket på udmeldelser afforeningen, hvor man med sikkerhed ved, at skiftet skyldesansættelse uden for folkeskolen. Det betyder, at skift ud affolkeskolen til for eksempel Ungdommens Uddannelsesvejledning elleret andet DLF-område ikke er talt med. Derfor er dette tal medsikkerhed væsentligt større.
Udtrækket er foretaget 1. januar hvert år fra 2010 til 2015 plus1. november 2015.
(Præcisering: Tallene dækker alle aktive medlemmer af DLF,dvs også en mindre gruppe medlemmer, som ikke er ansat ifolkeskolen)
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Før lockout, arbejdstidslov og reform - i 2012 - valgte godt 800 lærere at finde et job i en anden kommune. Næsten to tredjedele af dem var unge lærere under 40 år, mens de ældre erfarne lærere blev, hvor de var. Det billede har ændret sig. Alene på de første 10 måneder af 2015 har næsten 2.000 lærere søgt mod saftigere græsgange i en anden kommune. Men nu er over halvdelen af de skiftende lærere mellem 40 og 59 år. Det er med andre ord de erfarne lærere, der ser sig om efter bedre arbejdsforhold eller kortere til arbejde.
Lærerne flytter efter bedre arbejdsvilkår
"Man skal være særlig opmærksom, når den del af lærergruppen skifter til andre job enten i andre kommuner eller uden for folkeskolen. Det er så at sige lærere i deres bedste alder. Det er en del af kernetropperne - en meget væsentlig gruppe", siger forskningschef ved VIA University College Andreas Rasch-Christensen.
Han mener, at en del af forklaringen kan findes i, at lærerne flytter efter bedre vilkår.
"Hvis det er forklaringen, så er den indlysende konsekvens, at kommuner, der kan skabe gode rammer, kan tiltrække de bedste lærere. Dermed får vi endnu mere forskellige skoletilbud på tværs af kommunegrænser, og vi ved i forvejen, at resursegrundlaget er forskelligt. Det er følgevirkninger, som vi ikke kan se endnu, men som kan komme", siger Andreas Rasch-Christensen.
Se danmarkskortet: Her flytter lærerne
DLF: Mange lærerskift får betydning for eleverne
Formand for DLF's skole og uddannelsespolitiske udvalg Bjørn Hansen mener, at tillid og fleksibilitet blev ødelagt af Lov 409, og det er medvirkende årsag til, at især erfarne lærere i højere grad end tidligere vælger at skifte job.
"Mange oplever, de bliver begrænset af den faste arbejdstid, så de søger til andre skoler og kommuner i håbet om igen at opleve at gøre en forskel for deres elever uden stram styring ovenfra", siger Bjørn Hansen.
Han mener, at flere skift får betydning for eleverne.
"Det er forståeligt, at lærerne søger derhen, hvor de tror, forholdene er bedre, og hvor de kan få genoprettet respekten omkring deres arbejde. Men konsekvenserne af de mange flytninger kan mærkes på skolerne. Eleverne får vikarer, når der opstår huller, og undervisningen bliver afbrudt. Lærerne skal også forholde sig til nye kollegaer i teamet".
Hver tredje lærer er væk:
»Lov 409 tog min makker fra mig«
Ellen Trane håber på mere stabilitet
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby mener, at store forandringer altid vil medføre udskiftning på arbejdspladser.
"Efterhånden som flere og flere elementer falder på plads, håber jeg, at der vil komme mere stabilitet rundtom på skolerne til gavn for børnene, men også for lærere og ledere", har hun tidligere sagt til Folkeskolen.
I første nummer af Folkeskolen i 2016 kommer en række artikler om lærere, der forlader folkeskolen.