Helle Jensen Damgaard, Tina Kornbeck Nielsen og Line Maj Wridts pædagogiske diplomsprojekter fik hæder og priser - overrakt af tidligere undervisningsminister, formand for Folketingets uddannelsesudvalg, Christine Antorini.
Foto: Klaus Holsting
Priser til praksisnære projekter
Sådan kan du stimulere de store elevers læselyst. Sådan kan du støtte dine matematiklærerkolleger. Og sådan kan du styrke de små elevers sprogudvikling. Tre praksisnære diplomprojekter blev præmieret ved lærerprofession.dk's prisfest i dag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bourdieu og Foucault kan være udmærket, sagde formand for Folketingets forsknings- og uddannelsesudvalg Christine Antorini, da hun i dag overrakte årets priser til diplomprojekter. Men praksisnær forskning er endnu bedre, tilføjede hun. Og det er der alt for lidt af i dagens Danmark.
Bachelorvinder: De små fag har også stor betydning
Derfor var det en særlig glæde for hende at overrække priser til projekter, der alle netop var praksisnære og handlingsanvisende, sagde hun - ét, der giver råd om, hvordan lærere kan stimulere udskolingselevers læselyst, og ét, der har fokus på vejlederens muligheder for aktivt at støtte matematikkolleger.
Medlem af priskomitéen, skolechef Torben Bugge, Randers, fremhævede den samme pointe i sin pristale.
"Diplomprojekter, der udforsker egen praksis, kan være med til at gøre en god skole bedre", sagde han.
Også vinderprojektet, "Styrkelse af børns skriftsprog", blev af priskomitéen og Christine Antorini fremhævet for sit "klare sigte på skoleudvikling og grundige overvejelser om implementering".
En lærerig rejse
Prisvinderen Tina Kornbeck Nielsen sagde i sin takketale, at det havde været en "lærerig, toårig rejse".
"Undervejs har jeg kunnet give mine erfaringer videre under selve implementeringen, og det er det, jeg har været gladest for", tilføjede hun.
Mere fokus på det sproglige
En masse viden går tabt, når børn tager skridtet fra børnehave til skolen. Det skal der laves om på, siger Tina Kornbeck Nielsen til fagbladet Folkeskolen.
Der er meget opmærksomhed på, om Emil eller Ida er glade, når de møder op til første dag i skolen. Men knap så meget fokus på, hvordan de klarer sig sprogligt.
Det fik Tina Kornbeck Nielsen til at arbejde med betydningen af børnenes overgang til skolen.
»Målet er, at børnene bliver bedre til at læse og skrive, fordi et tidlig sprogfokus forebygger skriftsproglige vanskeligheder«, siger hun.
Til dagligt arbejder hun på Virupskolen i Aarhus. Her var der ikke tidligere noget samarbejde med hverken børnehaver eller forældrene om børnenes tidlige skriftsprog. Men det var Tina Kornbeck Nielsen med til at ændre. To gange har hun fået tildelt 100.000 kroner af den lokale innovationspulje i Aarhus til at skabe et samarbejde. Projektet har nu kørt i to år.
Hun har udformet gode råd til, hvordan skolerne kan få bedre hånd om overleveringen. »Skolerne skal skabe en procedure med børnehaverne for overleveringen. Og det er vigtigt, at de bliver vejledt i, hvordan man håndterer overgangen bedst muligt«.
En sær særpris om køn
Inspiration fra Sverige
En studietur til den lille svenske by Öjaby viste, at daginstitutionerne og indskolingen lukker helt ned fire dage om året for at tale samarbejde. Det imponerede Tina Kornbeck Nielsen. »Da vi kom tilbage, sagde vi til vores skoleleder, at dét skal vi også have«, fortæller hun. Derfor skal de nu lave temaeftermiddage for personalet i vuggestuerne, børnehaverne og indskolingen.
Og det er lederne, der skal få det til at ske. "Ledelserne skal sætte nogle rammer for, hvordan samarbejdet skal fungere. Der skal være nogen, der tager styringen for, at vi får mulighed for at samarbejde".