Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Siden Venstre fik regeringsmagten, har regeringen bebudet et større eftersyn af inklusionen ud i klasselokalerne på landets skoler. Men i virkeligheden har regeringen to inklusionsrapporter liggende, og det har den faktisk haft lige siden, Venstre overtog regeringsmagten. Det fortæller manden bag rapporterne, professor Niels Egelund.
"Jeg afleverede de ene rapport omkring den 30. juni, og den anden afleverede vi den 1. september. Jeg undrer mig over, at de ikke er blevet offentliggjort endnu. Nu har regeringen siddet i 100 dage, så jeg synes, at det er lidt pudsigt, at man ikke hører noget. Især da nogle delresultater kort blev offentliggjort af ministeriet i rapporten 'Folkeskolen - godt på vej', der kom 16 september, men her kunne man ikke se, hvor det kom fra", siger professor Niels Egelund.
Status på reformen: Der er et stykke vej endnu
Han fortæller, at forskerne i den ene rapport har fulgt 12 kommuner igennem de seneste tre år. Den anden undersøgelse bygger på fokusgruppeinterview på 19 skoler fordelt på de samme 12 kommuner.
"Den sidste rapport samlede skolens ledelse, tillidsrepræsentanten, lederen af skolens specialcenter, inklusionsvejlederen og en almindelig lærer i et og samme rum, og så interviewede vi dem alle sammen i fællesskab. Det gjorde vi fordi, at der var nogle bemærkelsesværdige forskelle i de svar, som ledere og lærerne gav i den første rapport", forklarer han.
Egelund: Vi kan ikke konkludere, at pengene følger med specialeleverne
Egelund: Venter Venstre med vilje?
Niels Egelund deltog i onsdags på en konference, som den pædagogiske tænketank Sophia afholdt om reformens første leveår. Her fortalte han tilhørerne om tilstedeværelsen de endnu ikke offentliggjorte rapporter.
"Er det således, at Venstre vil komme og sige, at rapporterne er det serviceeftersyn af inklusionen, som de gik til valg på? Det har I så fået allerede, og så afleverer I det til offentligheden en i gang i oktober? Eller ønsker I at undertrykke de kritiske kommentarer? For vi har faktisk ret mange kritiske kommentarer til, hvad der foregår derude", spurgte han retorisk fra talerstolen.
Han fortæller, at det tidligere har varieret, hvor langt tid der går, når han har afleveret rapporter til ministeriet, men det normalt ikke tager lang tid. Ministeriet informerede dog i starten af juli om, at rapporterne ville blive lidt forsinkede, da den nye minister skulle sættes ind på området, og at forventet offentliggørelse var i august.
"Der plejer ikke at gå ret lang tid. Det har varieret lidt. Når man afleverer sådan nogle rapporter til ministeriet, så skal de godkendes, og inden de skal offentliggøres, skal de omkring ministeren, så hun er forberedt på, hvad der måtte komme. Da jeg afleverede fik jeg den melding, at nu skulle de lige se, hvordan og hvorledes med ministerskiftet, men ellers har ikke fået noget som helst at vide. Jeg går sådan set bare og venter".
Penge følger ikke altid eleverne
På sidste uges konference afslørede han nogle af detaljerne fra rapporterne. Rapporterne viser, at lærerne ikke altid kan se, at pengene følger med inklusionselever med ind i klasserne.
"Det der med, at pengene følgerne inklusionseleverne ind i klasserne, det er ikke så klart, som det lyder. Pengene kommer nok ud til skolerne, men kommer de ind omkring eleven og læreren? Nej, det gør de åbenbart ikke altid, og der mangler noget tydelighed. Vi kan høre, at lærerne er blevet tilbudt noget efteruddannelse, som de ikke synes, at de kunne bruge til noget.De har måske haft en "ping" ude og holde et foredrag på en pædagogisk dag, men de synes, at der af og til bliver talt ned til dem. Lærerne vil gerne have en værktøjskasse med anvisninger på praksis, og det har de ikke fået".
Ministeriet: En offentliggørelse er på trapperne
Kontorchef for Grundskolekontoret i Undervisningsministeriet Lotte Groth-Andersen oplyser til folkeskolen.dk, at der ikke er sat en endelig dato for offentliggørelsen af rapporterne. Men det forventes, at det bliver en gang efter skolernes efterårsferie. Hun fortæller, at rapporterne bliver præsenteret som en samlet pakke, som indeholder flere elementer end Niels Egelunds rapporter. Ministeriet oplyser samtidig, at det endnu ikke ved, hvornår regeringens inklusioneftersyn præsenteres.