Illustration: Istock
DLF vil hjælpe flygtningebørn til en god hverdag
Danmarks Lærerforenings kongres har netop besluttet, at foreningen aktivt skal arbejde for at give flygtningebørn en god tilværelse i Danmark. Desuden skal lærerne - både de aktive og de pensionerede - inviteres til at gå ind i hjælpeprojekter.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Første dag på lærernes kongres gav formanden Anders Bondo i sin beretning udtryk for sin bekymring for flygtningebørnene. Anden dag indledte han med at læse et Henrik Nordbrandt-digt op fra Politikens forside, der er viet til krigsbørnene. Og i dag har kongressen så vedtaget, at foreningen vil gå aktivt ind i hjælpearbejdet.
"I løbet af de 48 timer, kongressen har varet, er der sket en dramatisk udvikling. Tænk at vi er kommet i en situation, hvor flygtninge flygter fra Danmark. Det er så beskæmmende", siger Anders Bondo.
Han fortalte, at flere deltagere på kongressen har spurgt, om man ikke skulle lave en udtalelse, men Anders Bondo synes, at man skal gå videre og tage ansvar. Derfor fremlagde hovedstyrelsen et papir, som blev enstemmigt vedtaget.
"Danmarks Lærerforening vil tage initiativ til at afsøge muligheder for, hvordan foreningen aktivt kan være med til at give flygtningebørn en god tilværelse i Danmark i samarbejde med andre organisationer. Der tages bl.a. kontakt til BUPL, Røde Kors, Børns Vilkår, Red Barnet og Dansk Flygtningehjælp".
"Vi kan være rigtig opmærksomme på, hvilket undervisningstilbud flygtningebørn får. Og se på, om det tager højde for, at de ikke har haft undervisning i flere år. Hvordan sørger vi for, at der er voksne der kan hjælpe dem med at bearbejde de ting, de bærer med i rygsækken", siger Anders Bondo.
Udover foreningens aktive arbejde appellerer Anders Bondo også til, at de enkelte lærere kan bidrage. Flere lærere har givet udtryk for, at de gerne vil bidrage i projekter. Så han foreslog et koncept, hvor foreningen kan samle medlemskræfterne på dette. På samme måde opfordrer han til, at de pensionerede lærere, som var meget aktive under lockouten, kan komme på banen igen her.
Fuld opbakning fra lærerne - også pensionisterne
Karina Yvonne Pedersen fra Lolland-Falster Lærerforening bakker fra talerstolen op om sagen. Også for lærernes egen skyld.
"På min skole er andelen af tosprogede steget til 75 procent. Især på grund af tilstrømningen af flygtningebørn fra Syrien. Modtagelærerne gør et kæmpe arbejde, men det presser dem også meget. I anden række står de almindelige lærere, som skal modtage børnene, når de er så klar som de kan blive. Det er et stort arbejde. Så jeg vil gøre opmærksom på, at hvis vi støtter flygtningebørnene, så støtter vi også os selv".
Rebekka Abildstrup Hansen fra Lærerstuderendes Landskreds huskede lærerne på, hvorfor det er, man er valgte at bliver lærer.
"Lærere gør en forskel hver time, og hvert minut også her i dag. Ikke kun i undervisning, også som medmennesker rundt omkring. Så derfor siger jeg tak for initiativet og for igen at skabe en god historie om lærergerningen og igen tage det første skridt og håbe på, mange flere følger med".
Og endelig kvitterede Monika Stabel Nielsen fra pensionistfraktionen for tilbuddet:
"Den vil jeg tage hjem og sælge som 'nu får I bonusbørnebørn'. Så går den rent ind".