Vi bliver nødt til at finde en løsning på det kæmpe problem, at ingen vil tage det politiske ansvar for, at skolerne har de nødvendige resurser - og de slipper oven i købet godt fra det, siger formand for organisationsudvalget Thomas Andreasen
Foto: Karen Ravn
DLF-kongres tager fat på debatten om selvejende skoler
Skal kommunerne fortsat være skoleejere? Kan skolerne bedre undgå nedskæringer, hvis det politiske ansvar er statens? Følg med nedenfor, når lærerkongressen debatterer folkeskolen som en selvejende institution.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Anders Bondo:
Kommunerne er ikke deres ansvar voksent
"Mange ting i de seneste år har vist, at kommunerne ikke er deres ansvar voksent. Mange steder består det politiske engagement i at udstikke rammer, der stort set er udstukket af økonomiaftaler mellem KL og regeringen", sagde DLF-formand Anders Bondo til Folkeskolen før kongressen.
Thomas Andreasen, formand for organisations- og arbejdsmiljøudvalget åbnede debatten om selvejende folkeskoler på Danmarks Lærerforenings kongres med at fortælle om en lærer, der har forladt folkeskolen til fordel for en privat naboskole. Jobskiftet skyldes, at læreren på privatskolen kan få et arbejdsliv med 23 ugentlige undervisningslektioner frem for 30 lektioner i folkeskolen. Ifølge læreren har ledelsen på privatskolen også tid til selv at undervise. Så spørgsmålet er, mener Thomas Andreasen, om de resurser folkeskolen trods alt har, herunder dem, der bruges på møder med forvaltningen, anvendes på den mest hensigtsmæssige måde.
Lars Løkke om selvejende folkeskoler: Spændende
"For mig at se, er det sådanne historier, der naturligt afføder dels spørgsmålet, om kommunerne fortsat skal have lov til at nedprioritere folkeskolerne, og om vi som samfund kan leve med de kæmpe forskelle, der tilsyneladende er for at holde skole i Danmark? Vi bliver nødt til at finde en løsning på det kæmpe problem, at ingen vil tage det politiske ansvar for, at skolerne har de nødvendige resurser - og de slipper oven i købet godt fra det ", siger Thomas Andreasen.