Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby erklærede på Lærerforeningens kongres at hun går ind for åben dialog, men at hun ikke er til tom snak. Hun har høje forventninger til lærerne og roser Danmarks Lærerforenings forslag om, at inklusions-eftersyn starter ude på den enkelte skole.
Men ministerens ord om at lærerene skal komme til politikerne udløste latter i salen. Hvilket blot fik ministeren til at sige:
"Det er egentlig lidt ærgerligt, at I sidder og griner, for hvordan i alverden skal vi genskabe respekten for den danske folkeskole, hvis I stadigvæk synes, det er ok, at der er lærere, der møder op i klassen og siger, at grunden til, de ikke er velforberedte, er folkeskolereformen. Det holder da ikke, sagde ministeren bestemt og fortsatte:
"De problemer, der er, må man jo tage politisk, i stedet for at gøre eleverne til gidsler i fremtidens folkeskole. Og den udvikling - om vi vil det eller ej - er nødt til at påtage os sammen. Og jeg synes faktisk ikke, at det klæder jeres fagprofessionalisme og jeres faglige stolthed og det ved jeg knytter sig til alle de lærere, jeg kender - hvis man gør eleverne til gidsler i den udviklingsrejse, som folkeskolen skal på".
Ellen Trane Nørby fremhævede, at hun har store forventninger til lærerne som både faglige og personlige rollemodeller.
"Mit håb er, at I vil lægge konflikthandskerne lidt mere til side og at vi så i fællesskab kan prøve at finde nogle løsninger - mit mødebord står til rådighed, mine ører, mit sind er åbent - både for den dialog, der er behov for, men også for den frustration, jeg ved, der er. Og glæden, der måske også er nogle steder, lidt undertrykt, vil jeg også gerne høre mere om - og lærernes ideer og ønsker".
"Og hvis I skal være ærlige, så tror jeg også godt, at I ved, at med eller uden folkeskolereform - så får vi kun en stærk og en stolt folkeskole, hvis vi alle sammen engagerer os positivt i det. Og gør det med fokus i, hvordan vi bidrager til at gøre hver dagen bedre", sagde hun blandt andet.
Ellen Trane: Inklusion er gået for hurtigt
Fælles udfordring at genskabe respekten
Ellen Trane Nørby sagde også, at hun var lidt bekymret over at bemærke i Anders Bondos beretning, at det er nærmest umuligt at leve op til reformens krav i forhold til nye Fælles mål, tilrettelæggelse af en anderledes dag og mere praksisnær undervisning. Og at der - citat: "er et udtalt misforhold mellem politikernes ambitioner og lærernes muligheder".
"Jeg kan godt blive lidt bekymret, når linjerne bliver trukket så hårdt op, at man som forældre næsten er bange for at sende sit barn i den danske folkeskole. Fordi alting jo åbenlyst er uforsvarligt og slet ikke hænger sammen, sagde ministeren og tilføjede:
"Jeg siger ikke, at man bare skal tage ja-hatten på og sige, at der ikke er udfordringer, men jeg tror, at vi har en enormt stor fælles udfordring i at tale vores fælles folkeskole op og genskabe respekten". "I arbejder ikke kun for at gøre eleverne dygtigere i dansk, matematik, naturvidenskab og de øvrige fag, I støtter også eleverne i at blive livsduelige og selvstændige individer, der kan samarbejde med andre og som har lyst og kompetence til at begå sig i samfundet", sagde hun og tilføjede:
"I har netop derfor en enormt stor og vigtig opgave. Det er også derfor, jeg håber, at lærerne i endnu højere grad vil påtage sig ansvaret for udviklingen af vores fælles folkeskole".
"For i bund og grund handler det jo om børnene - både som elever og som hele mennesker. De skal både lære, de skal trives, og de skal udvikle sig, der spiller I en central rolle. Det tror jeg sådan set, at vi alle er enige om. Derfor må jeg også sige som ny minister på område: Der er behov for, at alle lærere hver dag bidrager med at udvikle skoledagen, så den bliver endnu bedre. Jeg ved godt, at det seneste år har krævet meget af jer, og at det har krævet en særlig indsats ude på skolerne. Jeg ved godt, at der har været dage, hvor det sikkert føltes som om, det var lettere at kaste bunken af papirer på gulvet end at løfte opgaven".
Reform med børnesygdomme
Ministeren erkendte at det seneste år har været hårdt for lærerne.
"Og man må nok sige: At gennemføre den største skolereform oven i en konflikt og en lockout over hele landet nok ikke er det smarteste politiske træk, der nogensinde er blevet begået af en regering", sagde hun.
Ministerens ord udløste her kraftige klapsalver. Ministeren sagde også, at hun er klar over, at reformen kræver tid at implementere.
"Jeg er optaget af, at vi får en folkeskole - og en folkeskolereform - der kommer til at fungere. Og jeg er også opmærksom på, at reformen har nogle børnesygdomme. Derfor er mit budskab og mit tilbud til jer i dag også, at hvis I arbejder det bedste I kan med at få reformen til at virke ude hos jer lokalt og - håber jeg - deler de samme visioner som vi gør politisk om at vi får en stærkere folkeskole, hvor eleverne lærer mere og trives bedre, så vil jeg også som minister være lyttende over for de problemer, der måtte være med den overordnede ramme.
Bondo: Lad os få åben dialog
Efter ministerens tale gik Anders Bondo på talerstolen:
"Du siger, at det at være rollemodel forpligter. Det er helt rigtigt, og derfor betyder det også så meget for os, at vi har mulighed for at leve op til at være de rollemodeller, vi er.
Bondo citerede Jørgen Husted, som i sin tid var med til at skabe DLF's professionsideal, for disse ord:
"For mange lærere er det at lykkes som lærer en vigtig del af det at lykkes som menneske".
"Så meget betyder arbejdet for rigtig, rigtig mange lærere, Og derfor bliver vi nødt til at lægge kræfter i at sikre at lærerne kan lykkes med deres opgave, sagde Bondo.
Han citerede også Pasi Sahlbergs indlæg tidligere tirsdag: "Man kan ikke bare sige, at man vil have mere for mindre".
Finsk skoleforsker til danskerne: Genopbyg tilliden til lærerne
"Det er ikke godt nok", sagde Bondo med adresse til ministeren og tilføjede:
"Jeg er helt enig med dig i, at vi ikke skal tage børnene som gidsler, jeg vil gerne give dig håndslag på, at det vil vi på ingen måde gøre."
Invitation til debat: Hvad vil vi med skolen?
Anders Bondo fremhævede herefter et eksempel fra tv-programmet "Folkeskolen Forfra", der følger læreren Vivian Eriksen.
"Vivian Eriksen står på et tidspunkt i den situation, at hun ikke får afleveret stilene tilbage til børnene, hun har ikke haft mulighed for det, og det erkender ledelsen. Men hvordan skal Vivian efter over en måned gå ind til børnene og sige: 'Jeg har ikke jeres stile med?'. Der bliver hun nødt til at sige, 'Jeg er ked af det, men jeg har simpelthen ikke haft den nødvendige tid til rådighed. Jeg synes også, man bliver nødt til at se på det fra lærerens synspunkt - hvordan skal hun takle sådan en konkret situation?'".
Anders Bondo forsikrede ministeren, at Danmarks Lærerforening vil være med til at se fremad, men sagde dog:
"Vi bliver nødt til helt nøgternt at fortælle om de udfordringer, der er".
"De lærere, der har 28-29-30 lektioner eller mere og har 4-5 timer til at forberede dem, de kan ikke leve op til de forventninger, der er. Det er derfor, vi er nødt til at have en diskussion om, hvad det er for rammer, der skal til. Det er jeg rigtig glad for", sagde Anders Bondo og tilføjede:
"Jeg er også helt tilfreds med, at du ikke bare stryger os med hårene, men det, jeg er allermest glad for er at du siger, at du er parat til den der åbne dialog. Og jeg kan garantere dig: Det er vi også".
Se tirsdag formiddags kongres