Hvorfor et nationalt resursecenter for blinde og svagsynede
"Støtten til blinde og svagsynede børn, unge og voksne er ikkegod nok, sådan som systemerne fungerer i dag. Det er dokumenteret iadskillige rapporter, og mest systematisk i SFI's to rapporter omlivsvilkårene for børn, unge og voksne fra oktober 2010.
Her dokumenteres det, at blinde og svagsynedes uddannelses- ogerhvervsfrekvens er faldet i de seneste 40 år, hvilket ersammenfaldende med fragmenteringen af indsatsen på området.
Hovedproblemerne for blinde og svagsynede børn, unge og voksneer overgange. Overgange mellem forskellige sektorer og dermedforskellige støttesystemer. Det viser sig for eksempel ved, atblinde og svagsynede børn og unge stort set alle får enafgangsprøve fra grundskolen, men de får ikke i samme omfang somandre unge en ungdomsuddannelse og dermed ikke erhvervsuddannelseog job".
Kilde: Oplægget fra Dansk Blindesamfund
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Støtten til blinde og svagsynede børn, unge og voksne er ikke god nok, sådan som systemerne fungerer i dag. Det dokumenteres af adskillige rapporter og mest systematisk i to rapporter om livsvilkårene for synshandicappede fra oktober 2010, skriver Dansk Blindesamfund i et oplæg til Folketingets børne- og undervisningsudvalg.
Foreningen peger blandt andet på, at den samme opgave løses af forskellige institutioner, uden at de samarbejder om opsamling af erfaringer og udvikling.
"Samfundsøkonomisk er det både dyrt og uklogt", hedder det i oplægget.
Opgaver bør samles i nationalt resursecenter
Netop viden og ekspertise er vigtige elementer, når der er tale om små handicapgrupper. Derfor dur det ikke med et system, som er baseret på efterspørgsel og markedsøkonomiske kræfter, mener Dansk Blindesamfund, der foreslår, at man samler opgaver fra de landsdækkende institutioner Instituttet for Blinde og Svagsynede i Hellerup og Synscenter Refsnæs i Kalundborg i et nationalt resursecenter for blinde og svagsynede.
Specialundervisningen får et eftersyn
Derudover skal centret overtage opgaver fra Øjenklinikken under Kennedy Centret i Glostrup i det nationale resursecenter, ligesom forpligtelsen til specialrådgivning af børn, unge og voksne med synshandicap og af kommuner, skoler og lærere skal placeres i centret, som i Dansk Blindesamfunds optik kan organiseres som en selvejende institution, der har driftsoverenskomst med en kommune på vegne af alle landets kommuner.
Kommunerne løser opgaven meget forskelligt
I dag står kommunerne får specialrådgivningen af børn og unge i grundskolen. Derfor løses opgaven meget forskelligt, påpeger Dansk Blindesamfund i oplægget.
"Enten køber kommunerne ydelsen af regionale eller kommunale kommunikationscentre eller synsinstitutioner, eller også har de selv påtaget sig ansvaret. Det har den konsekvens, at indsatsen i disse kommuner mangler vidensbaseret fundering og faglig bæredygtighed", skriver Dansk Blindesamfund og tilføjer, at det vil være mere hensigtsmæssigt, at opgaven formelt placeres i et nationalt resursecenter.
Også støtten til svagsynede på arbejdsmarkedet er fragmenteret
Støtten til blinde og svagsynede på arbejdsmarkedet ydes primært af Instituttet for Blinde og Svagsynede, men de regionale og kommunale kommunikationscentre yder også en indsats.
DH: Det giver ikke mening at decentralisere ansvaret for 229 elever
"Arbejdet er fragmenteret og ukoordineret og dermed ikke optimalt. Det vil være naturligt, at de kommunale jobcentre samarbejder med det nationale resursecenter om specialudredninger, tilpasning, indkøb af hjælpemidler og indretning af arbejdspladsen, og at centret yder rådgivning til arbejdspladserne", skriver Dansk Blindesamfund, der også peger på, at centret vil kunne blive en vigtig leverandør til den nationale organisation VISO, som rådgiver borgere, kommuner og institutioner på det sociale område og om specialundervisning.
Medarbejderne skal ikke flytte fysisk
Etableringen af et nationalt center behøver ikke betyde, at de nuværende institutioner og medarbejdere skal flytte fysisk.
"Det er ikke placeringen, der er vigtig, men at en samlet institution er funderet i faglig såvel som økonomisk bæredygtighed. Det er heller ikke tanken, at de synskonsulenter, der i dag arbejder decentralt og tager ud på skoler for at sætte børn, unge, lærere og forældre skal flytte arbejdssted", lyder det fra blindesamfundet.
Evaluering: Brug for justeringer af den mest specialiserede specialundervisning
En fælles ledelse er en forudsætning for, at de nuværende forhold forbedres.
"Metoder, der virker, og fælles viden er nøgleord, men det opnås kun ved fælles ledelsesmæssig fokus og en organisering, der understøtter det".
Antorini henviser til en politisk aftale fra 2013
Folketingets børne- og undervisningsudvalg har bedt undervisningsminister Christine Antorini (S) om at kommentere forslaget fra Dansk Blindesamfund. Hun mener ikke umiddelbart, at der er behov for et nationalt center og henviser til, at samtlige partier i Folketinget i november 2013 indgik en aftale om en kvalificeret indsats for grupper med særlige behov.
Politikere står fast: Kommunerne skal have ansvaret for al specialundevisning
"Aftalen er blevet implementeret ved etableringen af en national koordinationsstruktur på det mest specialiserede social- og specialundervisningsområde, ved at samle specialrådgivningen i VISO under Socialstyrelsen og ved at give kommunerne mulighed for at overtage de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud", uddyber Christine Antorini.
Socialstyrelsen har meldt ud om børn og unge med synsnedsættelse
Samtidig har Socialstyrelsen i samarbejde med Undervisningsministeriet fået en række redskaber og beføjelser til at komme i dialog med kommunerne om, hvordan der kan skabes bedre samarbejde og koordination på tværs af kommuner og regioner og også på landsplan, tilføjer Christine Antorini.
DLF: Aftale om specialtilbud kun et lille skridt i den rigtige retning
"Socialstyrelsen kom i efteråret med en central udmelding på området for børn og unge med alvorlig synsnedsættelse. Formålet er at sikre, at de nødvendige højt specialiserede indsatser og tilbud tilpasset målgruppens behov er til stede på nationalt plan og er tilgængelige for kommunerne, fordi målgruppens størrelse og kompleksitet forudsætter koordination og planlægning på tværs af kommuner og regioner", citerer ministeren fra udmeldingen.
Christine Antorini skriver også, at der senest 1. marts 2016 skal foreligge en samlet afrapportering fra kommunerne, så Socialstyrelsen og Undervisningsministeriet kan tage stilling til, om der er behov for at tage yderligere skridt til at understøtte koordinationen på tværs af kommuner og regioner.
Antorini har tillid til den nye ramme for indsatsen
Christine Antorini kommenterer også forslaget fra Dansk Blindesamfund om at oprette et nationalt resursecenter. Hun peger på, at det er muligt for to eller flere kommuner at gå sammen om at drive et lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud. Men selv agter hun ikke at tage initiativ til, at det sker.
"Jeg har tillid til, at de nye samlede rammer for indsatsen for grupper med særlige behov vil være med til at styrke at undervisningstilbuddene og støtten til børn og unge med alvorlige synshandicap, så de kan deltage i folkeskolens faglige og sociale fællesskab og få de bedste chancer for at få en ungdomsuddannelse, der kan give adgang til et job eller videre uddannelse", afrunder Christine Antorini sit svar.
Se redegørelsen fra Dansk Blindesamfund og Christine Antorinis svar via linkene til højre.
Læs mere
Oplægget fra Dansk Blindesamfund
Christine Antorinis svar