Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Lærerne i Greve nærmer sig en kedelig Danmarksrekord i flest undervisningstimer per lærer", står der i et faktaark, som Greve Lærerforening i forbindelse med kredsens generalforsamling uddelte til lærerne (se link til højre).
Danmarksrekord i undervisningstimer?
Det er skolelederne, der i forbindelse med en evaluering af implementeringen af skolereform og arbejdstidslov har opgjort, hvor mange undervisningstimer lærerne underviser i gennemsnit om året på de 13 skoler i Greve syd for København.
Damagerskolens lærere har færrest undervisningstimer. Her underviser de i snit godt 750 timer om året, mens Hedelyskolen topper listen med fuldtidsansatte lærere, der i snit underviser 909 undervisningstimer om året. Forskellen giver Greves lærere vidt forskellige forudsætninger for at gennemføre god undervisning, mener formand for Greve Lærerforening Tina Beck-Nilsson
"Det er imponerende, hvor stor forskel, der er på den skole, hvor lærerne har flest timer og den skole, hvor de har færrest. Udmeldingen fra kommunen var, at der skulle være mere ensartede rammer, men vi har aldrig set større forskel".
Greves skoler er pressede
Da arbejdstidsloven skulle rulles ud på landets skoler meldte Greve Kommune ud, at lærerne ville komme til at undervise meget sammenlignet med lærere i andre kommuner. Som et pejlemærke skulle lærerne undervise 850 timer om året.
Greve: 850 timer per lærer er kun et pejlemærke
Det er langt mere, end det som KL i sin budgetvejledning til kommunerne har opstillet som et eksempel. Her er udgangspunktet, at læreren skal undervise 750 timer for at opfylde de økonomiske rammer.
"Man skulle have finansieret reformen, derfor skruede man endnu en gang timetallet op for lærerne i Greve. Det er ikke første gang. Faktisk har man gjort det af flere omgange for at spare penge. Så i forvejen underviste vi lærere i Greve rigtig meget", lyder det fra Tina Beck-Nilsson.
Myte punkteret: Lærerne har fået langt flere undervisningstimer, end Antorini siger
Borgmester: Forskel skal mindskes
Borgmester i Greve Pernille Beckman fra Venstre fortæller, at den store forskel på lærernes undervisningstid får politikerne til at reagere.
"Det kigger vi på i øjeblikket. En så stor difference er et symptom på nogle ledere, der har fortolket den måde, vi har valgt at gøre det på, på meget forskellige måder. Det skal vi have kigget på. Der skal ikke være en så stor difference på vores skoler", siger Pernille Beckmann.
Hun forstår ikke, skolerne kan ende på så forskellige resultater, når de har samme resurser til at løfte opgaven.
"Resurserne er tildelt per barn. Når Damagerskolen kan, burde Hedelyskolen også kunne. De skal lytte til hinanden og til de politiske signaler der kommer. Og de signaler vi kommer med er altså ikke så stramme, som det er fortolket på Hedelyskolen", siger Pernille Beckmann.
Lærere: Kvaliteten daler
Lærerne selv mener, at de mange undervisningstimer presser dem i hverdagen. I en undersøgelse, som Greve Lærerforening har gennemført i uge syv svarer 84 procent af de adspurgte lærere, at der er blevet mindre tid til forberedelse og efterbehandling. 83 procent peger på, at det er blevet sværere at levere den forventede kvalitet i arbejdet i forhold til sidste år. 74 procent giver udtryk for, at det i skolehjemsamarbejdet er sværere at levere den kvalitet der blev leveret sidste år.
Samtidig forlader mange lærere Greves skoler. Næsten 20 procent af lærerstillingerne i Greve er nybesatte. Hver femte af de nyansatte lærere har ikke en læreruddannelse. Sygefraværet er også stigende, fortæller Tina Beck-Nilsson.
"Det er en folkeskole, der ikke har midler nok til at løfte den opgave, som vi er sat i verden til at løfte Man kan simpelthen ikke spare mere på Greves skoler", siger kredsformanden.
Det håber borgmesteren heller ikke bliver nødvendigt. Men:
"Det ligger ikke i kortene, at der kommer flere penge til skolerne. Det bliver vanskeligt. Vi vil prøve at undgå besparelser på skoleområdet. De er pressede i forvejen, så der er ingen grund til at træde på nogle der ligger ned. Vi går så småt i gang med budgettet om lidt, og så må vi se, hvor vi ender".
Leder: Vi har prioriteret læringsmiljøet
Skoleleder på Hedelyskolen Inge-Lise Hvid anerkender, at lærerne på Hedelyskolen underviser for mange timer. Men hun mener, at man skal passe på med at sammenligne de undervisningstimetal, som skolerne i Greve har opgivet.
"Lærerne underviser meget her. Også for meget. Men det handler også om, at vi regner det ud på fuldtidsstillinger. Vi synes, det er reelt at gøre sådan. Det er ikke min fornemmelse, at alle skoler har gjort det. Man skal passe på med tal, og jeg tror ikke, tallene fra skolerne kan sammenlignes. Jeg løber ikke fra ansvaret for, at lærerne underviser meget her. Og vi knokler for, at lærerne kommer ned i tid næste år. Jo længere vi kan komme ned, jo bedre. For det her er ikke godt for nogen", siger Inge-Lise Hvid.
Hun mener, at erfaringerne fra dette skoleår viser, at skolen har prioriteret resurserne forkert. Men selv om der næste år prioriteres anderledes er det kun lykkes at skære godt en time af lærernes ugentlige undervisningstid.
"Vi har valgt at have lærere og pædagoger sammen to og to i for mange timer. Det har vi gjort for at give børnene et bedre læringsmiljø, og lærerne et bedre psykisk arbejdsmiljø. Det er rigtig hårdt at være lærer i indskolingen. Og derfor har vi prioriteret, at en lærer og en pædagog er sammen i timerne. Men det har vi simpelthen ikke råd til. Og det er en af de ting, vi laver om, så lærerne kommer til at undervise mindre næste år".
Tillidsrepræsentant: Rekordmange timer går ud over undervisningen
Læs mere
FindGreve Lærerforenings medlemsundersøgelse her
Faktaark om Greves skoler fra GreveLærerforening