Musikskolerne er udfordrede på tilrettelæggelsen sent på eftermiddagen og mulighedern fo rat ligge elevbetalt musikundervisning inden for skoletiden tolkes forskelligt rundt om i lande, fortæller KL-direktør Sine Sunesen.
KL: Åben skole er en stor kulturforandring i skolen
Syv måneder inde i skolereformen har 77 procent af alle kommuner i gang med at sætte mål for den åbne skole, viser tal fra KL. Mange steder er det musikskolen, som har fået en ny rolle i folkeskolens hverdag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
58 ud af 74 musikskoler har indgået flere samarbejdsaftaler med folkeskolen efter indførelsen af den nye folkeskolereform.
Det viser en undersøgelse som Danske Musik- og Kulturskoleledere har foretaget via deres hjemmeside. Dermed er loven godt på vej, mener KL's direktør Sine Sunesen.
"Den nye folkeskolelov forpligter skolerne til at indgå samarbejder med sin omverden. For musikskolerne og ungdomsskolerne er denne forpligtelse gensidig", sagde Sine Sunesen i velkomsten til KL's konference om samarbejde mellem musikskoler og folkeskoler.
"Den åbne skole er en af de mest markante nye elementer i folkeskolereformen. Den kræver, at både skolen åbner sig op for andre fagligheder og gentænker sin rolle som læringssted. Og at omverdenen - herunder musikskolerne - tænker sig ind i den samfundsopgave, det er at uddanne alle børn".
Udfordringer skal overvindes
Sine Sunesen henviste til blandt andet professor Anne Bamford, som i en undersøgelse for Unesco har påvist sammenhængen mellem kunstneriske elementer og elevernes læring.
"Det er let at se potentialerne i samarbejdet. Nu handler det om at få det til at fungere, så eleverne lærer mest og trives bedst, lærerne opnår gode og udviklende forløb og organiseringen glider".
Danmark bruger musiske fag som pauser
Mindre tid til musik i fritiden
I undersøgelsen fra Danske Musik- og Kulturskoleledere har 30 procent svaret af lederne svaret, at de efter skolereformens start har fået færre tilmeldinger til instrumentalundervisning.
"Forældre er usikre på om deres barn er for træt efter en lang dag. Musikskolerne er udfordrede på tilrettelæggelsen sent på eftermiddagen og mulighedern fo rat ligge elevbetalt musikundervisning inden for skoletiden tolkes forskelligt rundt om i landet", lyder det fra Sine Sunesen.
Hun håber dog, at den professionelle musiks indtog i skoledagen, kan trække eleverne tilbage til musikskolerne.
"Når så mange børn møder musikken i skolen, kan man håbe, at flere bliver nysgerrige efter at udforske den i dybden - også i fritiden".
Ministeriet: Forældrebetaling på skoler er lovligt