En arbejdsgruppe skal finde ud af, hvordan man kan følge med i, om skolerne rent faktisk bruger den nye ordblindetest.

Antorini: Oplagt at følge anvendelsen af ordblindetesten

En arbejdsgruppe i undervisningsministeriet skal afdække mulighederne for at følge anvendelsen af den nye ordblindetest. Det fortæller undervisningsminister Christine Antorini (S) i et svar til Dansk Folkepartis Karina Adsbøl, som ville vide, om ministeren følger op på, hvor mange skoler der tester elever for ordblindhed.

Offentliggjort

De understøttende indsatser 

  • Udvikling af ordblindetesten, der er stillet til rådighed forundervisnings- og uddannelsesområdet i februar 2015.
  • Udgivelse af en testvejledning om, hvornår og hvordan der børgennemføres en test. Vejledningen er offentliggjort sammen medordblindetesten i begyndelsen af februar 2015.
  • Pædagogisk vejledning om indsatser målrettet elever medordblindhed i folkeskolen. Vejledningen, udgives i efteråret 2015og får flere forskellige målgruppeindgange:Forvaltning/læsekonsulenter, skoleledere, læsevejledere, lærere,pædagoger, forældre og elever.
  • Økonomisk bidrag til udvikling og afprøvning af dynamiske testmed henblik på tidlig identifikation af elever i risiko forordblindhed i børnehaveklassen og 1. klasse. Testen omfatter bådeelever med dansk som modersmål og elever med dansk somandetsprog.
  • I forbindelse med aftalen om en reform af folkeskolen er derydet støtte til it-projekter om kompenserende it-hjælpemidler ifolkeskolen i forhold til elever med læsevanskeligheder ogiPad-redskaber til understøttelse af tidlig læsetilegnelse ogundervisningsdifferentiering.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selv om den nye ordblindetest "skal sikre en ensartet identifikation af ordblinde elever fra indskolingen til de videregående uddannelser og danne grundlag for fælles praksis for hjælp til ordblinde i kommunerne", er det frivilligt for skolerne, om de vil bruge den. Det har fået Karina Adsbøl fra Dansk Folkeparti til at spørge Christine Antorini, om hun følger med i, hvor mange skoler der tester børn og unge for ordblindhed.

Læsepraktikere tager imod ny ordblindetest med både glæde og skepsis

"Med den nye ordblindetest har vi skabt et unikt og ensartet grundlag for at teste elever og studerende på tværs af uddannelser for ordblindhed, og det er oplagt, at vi skal følge udviklingen i anvendelsen af testen", svarer Christine Antorini.

Forældre kan bede om at få deres barn testet

Ministeren fortæller, at hun har nedsat en arbejdsgruppe, som skal undersøge mulighederne for at følge udviklingen i anvendelsen af testen og hvilke data, der skal følges. Desuden skal arbejdsgruppen se på mulighederne for, at kommuner og andre kan få adgang til valgte data. Arbejdsgruppen forventes at afslutte sit arbejde i efteråret 2015.

Adsbøl vil have Antorin til at følge, om den nye ordblindetest bliver brugt

Karina Adbøl har også spurgt til, om forældre kan anmode om at få sit barn testet for ordblindhed Det kan de godt, men det er skolens leder, som beslutter, om barnet skal testes, lyder det kortfattede svar fra Christine Antorini.

Det er et skridt i den rigtige retning, at Christine Antorini anerkender, at der er behov for at se på, hvordan ordblindetesten bliver brugt, mener Karina Adsbøl.

Det bliver ikke obligatorisk for skolerne at bruge den nye ordblindetest

"Jeg forventer, at Christine Antorini griber ind, hvis det for eksempel viser sig, at testen ikke bliver anvendt i praksis, eller hvis mange forældre får afslag på at få deres barn testet", siger hun.

Regeringen understøtter kommunernes indsats

Til gengæld bruger Christine Antorini flere ord på at redegøre for, hvordan hun vil kvalitetssikre indsatsen over for ordblindhed i folkeskolen. Det sker også på foranledning af Karina Adsbøl.

"Som det fremgår af mine tidligere svar til børne- og undervisningsudvalget, har regeringen iværksat en lang række indsatser, der skal understøtte, at kommunerne yder en kvalificeret indsats over for elever med ordblindhed", skriver Christine Antorini.

Stor forskel på om kommuner anerkender ordblindhed

Hun opremser herefter fem punkter. De handler om udvikling af ordblindetesten, udgivelse af en testvejledning, en kommende pædagogisk vejledning om indsatser målrettet elever med ordblindhed i folkeskolen, økonomisk bidrag til en ny test om tidlig identifikation af elever i risiko for ordblindhed i 0. og 1. klasse og støtte til it-projekter om kompenserende hjælpemidler i folkeskolen (se faktaboks).

"Hertil kommer den generelle understøttelse af alle elevers læring gennem reformen af folkeskolen med indførelsen af den længere og mere varierede skoledag og etableringen af Ressourcecenter for Folkeskolen og Læringskonsulentkorpset", tilføjer Christine Antorini.

Lettere for lærere at danne sig et overblik

Ministeren peger også på, at forenklingen og præciseringen af Fælles Mål betyder, at der er tydeligere mål for, hvad alle elever skal kunne, og det gør det lettere for lærerene at danne sig et overblik over den enkelte elevs udgangspunkt i forhold til at nå målene.

"Der fastsættes for eksempel opmærksomhedspunkter, der beskriver beherskelsesniveauer for grundlæggende viden og færdigheder på udvalgte klassetrin i faget dansk. Disse kan danne grundlag for, om der skal ske en opfølgende indsats både i form af testning og iværksættelse af ekstra støtte".

Penge til efteruddannelse og resursepersoner

Christine Antorini nævner også, at der i forbindelse med reformen er afsat en milliard kroner til efteruddannelse af lærere og specialistkompetencer inden for blandt andet dansk og specialpædagogik, og at finansloven indeholder en pulje på 25 millioner kroner årligt til at styrke indsatsen for øget inklusion i folkeskolen.

Elever skal afkode nonsensord i den nye ordblindtest

"Der kan således ydes en ekstra indsats i forhold til, at lærere og pædagoger kan få rådgivning fra specialpædagogiske lærere og pædagoger eller andre resursepersoner til at styrke undervisningen og udvikle et inkluderende læringsmiljø", afrunder Christine Antorini sit svar.

Læs mere

Christine Antorinis svar omordblindetest

Christine Antorinis svar om kvalitetssikring afindsatsen over for ordblindhed i folkskolen