Skolelederformand er ude med riven: ”Kommunerne er ved at budgetplanlægge, og der er man helt kolde over for at se på, hvad der understøtter elevernes læring”, siger Claus Hjortdal.
Foto: Skolelederforeningen
Skolelederformand kritiserer spareplaner: Kommuner svigter eleverne
To ud af tre lokalformænd i Skolelederforeningen siger, at der i deres kommune lægges op til at spare på ledelsen af skolen. De planer kritiserer skoledernes formand, Claus Hjortdal, som mener, at lederne allerede løber for stærkt, og at de har været rigeligt ramt af sparekniven de seneste fire år.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er 528 eller 14 procent færre skoleledere i dag, end der var i 2010. Det viser tal fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor. Med de tal i baghånden kritiserer Claus Hjortdal nu, at mange kommuner vil spare yderligere på ledelsen af skolerne.
14 procent færre skoleledere siden 2010
"Vi synes, vi har taget den besparelse. Når det allerede nu er svært for lederne at nå deres arbejdsopgaver, vil det blive endnu sværere, hvis der bliver sparet yderligere", siger han og forklarer, hvorfor kritikken kommer nu, når Skolelederforeningen hele tiden har forsvaret reformen og sagt, at lederne godt kunne løfte opgaven med at implementere den.
»Vi står på mål for de ting, der kommer«
"Kritikken kommer nu af to grunde. Vi er kommet i gang med den nye virkelighed, og der begynder vi at se, at nogle ting i reformen giver udfordringer. Måske er det startvanskeligheder, det ved jeg ikke, men vores medlemmer melder tilbage, at der ikke er tid til at nå det, der forventes af os ledere. Vi kan konstatere, at det er svært at nå rundt lige nu".
"Men det, der slog hovedet på sømmet var et formandsmøde, hvor to ud af tre lokalformænd sagde, at de forventer besparelser på skoleområdet - også på ledelsen", siger Claus Hjortdal.
"Kommunerne er ved at budgetplanlægge, og der er man helt kolde over for at se på, hvad der understøtter elevernes læring".
Konsekvenser for reformen
Claus Hjortdal mener, det vil gå ud over tiden til samarbejde med lærerne og tid til at nå helt ud i klasselokalerne, hvis kommunerne ender med at gennemføre besparelserne.
"Kulturforandringen i skolen kan kun lade sig gøre, hvis man arbejder tæt sammen med medarbejderne og tæt på undervisningen. Jo mindre tæt på, vi kan komme, jo større er risikoen for, at det ikke lykkes at skabe den forandring", siger han.
"Lederne kan stadig løfte opgaven, men det kommer til at tage tid - og endnu længere tid, hvis kommunerne sparer flere af os væk. Vi har gang i den største kulturforandring i skolen i lang tid".