"Selv om aftaler ikke løser alle udfordringer, så er det et godt skridt til, at reformen får en bedre start end den ellers ville fået", siger DLF-formand Anders Bondo Christensen.
Foto: Sarah Bender
Bondo: Lokale aftaler giver bedre start på skolereform
Hver fjerde elev i folkeskolen vil blive undervist af en lærer, der arbejder under en lokalt aftalt ramme om arbejdstiden næste skoleår. Det viser en DLF-opgørelse. Anders Bondo mener, at lokale aftaler om lærernes arbejdstid giver bedre vilkår for implementering af skolereformen.
Elever som bliver undervist af lærermed en lokal aftalt ramme om arbejdstiden:
Kommuner med lokalaftale og fælles forståelser | Antal elever i folkeskolen |
København | 32859 |
Århus | 28538 |
Silkeborg | 10703 |
Horsens | 8935 |
Ballerup | 5729 |
Lyngby-Taarbæk | 5677 |
Furesø | 4948 |
Fredensborg | 4298 |
Herlev | 2633 |
| |
Viborg | 10402 |
Slagelse | 7513 |
Thisted | 4866 |
Mariagerfjord | 4618 |
Brønderslev | 4428 |
Vesthimmerland | 4230 |
Rebild | 3410 |
Lejre | 2959 |
| |
Antal elever i hele landet | 561553 |
Andel af elever med lokalaftale/fælles forståelse | 26,1% Kilde: DLF opdateret25.3.2014 |
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I hvert fald 26,1 procent af eleverne i folkeskolen kommer til at blive undervist af en lærer, der arbejder i en kommune, hvor kommunen og den lokale kreds er blevet enige om rammerne for lærernes arbejdstid.
Sådan ser det ud i en opgørelse fra DLF. Og alt tyder på, at det tal hurtigt vil vokse, for flere steder i landet er kommuner og kredse i fuld gang med at blive enige.
Enighed om arbejdstid i 18 kommuner
"Det betyder rigtig meget for de eleverne i de kommuner. Ved at indgå aftaler, skaber man før det første et bedre planlægningsgrundlag for skolelederne. På den måde kan de bedre koncentrere kræfterne om at implementere folkeskolereformen. For det andet lægger man med en lokal aftale også op til et samarbejde, der får betydning for implementeringen af reformen", siger formand for DLF Anders Bondo Christensen.
Han ved godt, at lokale aftaler ikke løser alle udfordringer, der måtte opstå i forbindelse med indførslen af regeringens store folkeskolereform fra næste skoleår.
"Men det er et godt skridt til, at reformen får en bedre start, end den ellers ville fået".