I dag skal undervisningsministeren blandt andet fortælle, om hun mener, at lærerne har uddannelse og resurser nok til at håndtere den store inklusionsopgave
Antorini: Nogle kommuner har inkluderet for sent eller for hurtigt
De massive problemer med inklusionen af elever med særlige behov i folkeskolen, som senest er dokumenteret af Undervisningsministeriet selv i Vordingborg er årsag til, at undervisningsminister Christine Antorini i dag er kaldt i samråd. Folkeskolen.dk live-dækker samrådet her.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På baggrund af rapporten "Status på arbejdet med inklusion i Vordingborg Kommune" har Venstres Karen Ellemann og Liberal Alliances Merete Riisager bedt ministeren forklare, hvordan hun synes, det går med at inkludere børn med udfordrende adfærd. Ministeren skal derfor i dag forholde sig til følgende:
- Hvordan ministeren vil sikre, at udsatte elever ikke lider overlast - Hvordan ministeren vil sikre, at inklusionen ikke ødelægger læringsudbyttet for flertallet af elever - Hvordan ministeren vil sikre, at folkeskolereformen ikke virker kontraproduktiv ift. arbejdet med at inkludere børn fra specialområdet - Om resurserne følger med de inkluderede elever - Om lærerne og skolelederne er tilstrækkeligt uddannede og har de rette værktøjer til opgaven.
Vordingborg: Lærerne kæmper for at bevare kontrollen