Her ses karakterfordelingen mellem drenge og piger i de godt 7000 stile, som indgår i prøveevalueringen PEU for dansk 2013

Omdiskuterede stileemner voldte især drengene problemer

I maj sidste år skabte to DR-journalisters deltagelse i 9. klasses afgangsprøve i skriftlig fremstilling debat om både stileemner og bedømmelser. De beskikkede censorer peger på visse problemer i stileoplæggene, og drengene får generelt meget lavere karakterer end pigerne.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En journalistpraktikant på DR København gjorde som mange skoleelever og tog den faste vending "at vaske sine hænder" bogstaveligt i sin novelle, hvor der var lagt op til, at man skulle vælge en af de faste vendinger "at vaske sine hænder", "at række hånden frem", "bundet på hænder og fødder" eller "med livet i hænderne" som titel og tema for sin novelle. Men samtidig var opgaven illustreret med et maleri af hænder under en vandstråle.

Og det er et problem, skriver en censor i den netop udkomne prøveevaluering - for hvordan kobler man den illustration med for eksempel vendingen "at være bundet på hænder og fødder"?

To DR-journalister ramte den svære stilebedømmelse

"Talemåderne volder eleverne problemer, da mange opfatter de valgte talemåder bogstaveligt", hedder det i hæftet, som til gengæld konkluderer, at eleverne er blevet stærkere til novellegenren end tidligere. "Det opleves positivt, at novellen skal være realistisk, da det giver mange gode besvarelser. Eleverne mestrer novellegenren bedre end for år tilbage og anvender forskelige fortælletekniske virkemidler så som synsvinkelskift og spændingskurve".

En fjerdedel af drengene får bundkarakter

Det gælder for dette som for de øvrige stileemner, selv drengenes favoritemne om universet, at pigerne får mange flere topkarakterer end drengene, og drengene får langt flere bundkarakterer end pigerne. Samlet set har under 10 procent af pigerne og 24 procent af drengene fået 2 eller derunder i de godt 7000 stile, som censorrapporten kigger på.

Et andet omdiskuteret stileemne var opgaven, hvor eleverne blev bedt om at skrive manuskript til deres optræden i en radioudsendelse.

"Genren 'radiomanuskript' er så perifert i danskundervisningen og elevernes virkelighed, at kun meget få elever kan føle sig umiddelbart tilskyndet til at vælge dette emne - langt de fleste skynder sig hovedrystende videre til næste emne", lød en kommentar fra lærer Karsten Bräuner på folkeskolen.dk i maj. Der er da også kun godt 3 procent af de elever, censorrapporten har kigget på, har valgt dette emne, og det får også en blandet modtagelse fra censorerne.

Blandt de genrer, eleverne kunne vælge, var også muligheden for at skrive et brev. "Lidt bedaget i sit genrevalg. Når man ser på udviklingen i PostDanmark, så er brevet ikke længere en aktivitet der bærer fornyelsen endsige fortrolighed i sig", lød dansklærerformand Jens Raahauges kommentar i hans blog om prøvestilene i maj.  Men det er der delte meninger om. En censor skriver: "Kun forholdsvis få elever opsætter/udformer brevgenren korrekt. Men genren hører absolut med i et opgavesæt. Mange elever kommer i deres fremtid til at skrive breve i form af vedhæftede filer".

Gedigen, men forældet fsa-prøve i dansk

Læs hele censorrapporten ved at følge linket til højre for artiklen.

Læs mere

PEU Dansk 2013 (Prøver, Evaluering,Undervisning)