Lærer på Skørping Skole Elly Blom har taget et billede af den fremtidige mobile lærerarbejdsplads. Billedet var med i Folkeskolens konkurrence om billeder af lærerarbejdspladser
Foto: Elly Blom
Arbejdsmiljøet kommer under pres i lærernes nye virkelighed
Der er mange forskellige virkeligheder ude på skolerne lige nu. Man bygger om og undersøger, hvor man bedst kan indrette arbejdspladser på skolerne, hvor lærerne kan forberede sig. Pladsforholdene er forskellige fra skole til skole, men fælles er frustrationen. Og den er høj, fortæller lærerkredsenes arbejdsmiljørepræsentanter.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Arbejdsmiljørepræsentanterne har i denne uge været samlet for at diskutere Lov 409 - lærernes nye arbejdstidslov - og arbejdsmiljøet. Lærerne er pressede, flere taler om at skifte job, nogle har behov for psykisk rådgivning, andre har behov for en ekstra hånd til nogle elever i vanskeligheder, fortæller de. Samtaleemnerne på skolerne er tilstedeværelse, reform, inklusion, skolestruktur og nye tider.
Så der er nok at se til for arbejdsmiljørepræsentanterne i den nye virkelighed, hvor Lov 409 fra 1. august 2014 erstatter de centrale og lokale arbejdstidsaftaler.
"Bliver I færdige med at indrette lærerarbejdspladser til 1. august 2014", spurgte Jørgen Bruun Christensen, arbejdsmiljøkonsulent i DLF. Han modtog et klart "nej" fra salen og lidt latter. Kommunens folk er rundt med arkitekter for at se på mulighederne, fortalte flere. I København ser det temmelig svært ud på omkring halvdelen af skolerne, hvor det kniber gevaldigt med pladsen.
"Jeg når det, jeg når på skolen"
"Må man gerne have arbejdsplads i et klasselokale?" spurgte én. "Ja, men ikke mens eleverne er der", lød svaret. Det fik flere til at tale om, at den mulighed nok er begrænset, da eleverne jo skal være på skolen i længere tid fra næste skoleår.
Nogle fortalte, at en del af deres kolleger ikke vil tale om arbejdspladser på skolen. De håber, at hvis ingen gør noget, så kan de fortsætte med at bruge deres hjemmearbejdspladser.
Forandringer og psykisk arbejdsmiljø var et af emnerne, og her var repræsentanter fra rejseholdet fra Videncenter for Arbejdsmiljø inviteret for at holde oplæg. Rejseholdet kan rekvireres af en skole eller en kommune til at fortælle, hvordan man arbejder med forandringsprocesser.
Statspenge til bedre arbejdsmiljø i skolerne
Arbejdspladser på dagsordenen Flere af DLF's konsulenter holdt oplæg på konferencen om, hvordan man sætter emner på dagsordenen i MED-systemet, og hvordan man arbejder strategisk. Kredsstyrelsesmedlemmer er ofte handlingens folk, men det kan være godt lige at undersøge en given sag, se hvilke interessenter der er involveret og hvordan man kan samarbejde. Find de undersøgelser og tal, der understøtter jeres argumenter og formuler jeres kernebudskab, lød det fra konsulenterne, der præsenterede forskellige værktøjer til arbejdet.
"Det stærkeste argument for arbejdspladser på skolen er vel, at man har sine kolleger tæt på, når man forbereder sig. Det giver et godt læringsmiljø. Og vi behøver ikke at aftale møder, for vi er der jo", lød det i gruppearbejdet.
"Vi har skoler med teamrum, hvor der er mødebord i midten og skriveborde ude langs væggene". "Jeg har mere brug for noget ro". "Gode arbejdspladser vil give tilfredse medarbejdere. Der er it-support tæt på, og mit hjem er ikke længere min arbejdsplads".
"Jeg håber, vi i kredsen kan få lavet en aftale"
"Jeg vil have emnet arbejdspladser på dagsordenen i MED-systemet", sagde én, og gruppen gik i gang med at arbejde med en handlingsplan. En arbejdsmodel rigere gik arbejdsmiljørepræsentanterne videre. Med på vejen fik de en påmindelse om at huske, at man skal have en stress-aftale i kommunen. Hvordan man forebygger stress blandt medarbejderne. Det er et EU-krav fra 2005, men desværre har nogle kommuner stadig ikke udarbejdet en stress-aftale. Og den er værd at huske, hvis der bliver behov for det.
Læs mere
Læs Videncenter for Arbejdsmiljø om at skabe godeforandringer