Anmeldelse
Ro til at være - ro til at lære
Mindfulness giver øget koncentration for førskolebørn
Den amerikanske kontekst er lidt svær at relatere til, men som et inspirationskatalog til egen praksis er det spændende, også for en folkeskolelærer. Selv om der mangler en rød tråd.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvis du søger inspiration til, hvad mindfulness og meditation kan gøre for børn i børnehaveklassen, er der i filmene "Healthy habits of mind - ro til at være - ro til at lære" input at hente. Her er der bud på, hvordan børnene bliver klædt på til at kunne fokusere og koncentrere sig i folkeskolen.
Fakta:
Titel: Ro til at være - ro til at lære
Forlag: Persona Film
Den første af filmene handler om amerikanske børn i Berkley, hvor hjerneforskeren Richard Davidson også er interviewet. Han er herhjemme kendt fra filmen "Free the mind", hvor mindfulness hjælper børn med ADHD. Den anden film er fra Børnehuset Heimdal, og endelig er der et interview med forskeren John Kabat Zinn, som er grundlæggeren af metoden MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction.
I den amerikanske film følger vi en børnehaveklasse. Richard Davidson fortæller, at hvis børnene træner evnen til at fokusere tidligt, så er der basis for gode mestringsstrategier senere i livet. Et interessant aspekt i filmen i forhold til snakken om inklusion er øvelsen ”hjertelighed”. Det er for eksempel at give kærlighed til en, der er syg. Dermed opøves børnenes sociale kompetencer. Richard Davidson fortæller endvidere, at meditation giver ændringer i det præfrontale cortex, hvor mennesket regulerer sig selv. Det har børn med udviklingsforstyrrelser svært ved. Så det er en vigtig evne at træne, for selvregulering er en vigtig evne, når barnet skal inkluderes.
I den danske del præsenteres Børnehaven Heimdal, som i tre år har arbejdet med mindfulness. Dermed lærer børnene strategier til at komme i skole. Børnene opøver en evne til at være vedholdende og kunne magte overgange mellem aktiviteter. Denne del af filmen er meget perspektiverende for mig som lærer, fordi det er danske børn og kontekst, som jeg kan relatere til. Børnene i filmen opøver en evne til at vedholde fokus og koncentration gennem mindfulness.
I den sidste film interviewes John Kabat Zinn, og han fortæller, at børns stress vokser, fordi tingene i deres liv går hurtigt. De distraheres af smartphones, krav, omskiftelighed med mere. Derfor er det en god ide at lære børnene at være i nuet. Børnene vil efter meditation blive mere interesserede i at lære og blive både socialt og følelsesmæssigt intelligente. De lærer strategier til stressreduktion og at finde roen indeni igen. Det får betydning for både arbejdshukommelsen, de eksekutive funktioner og dermed også mere læring.
Hvis vi kigger på filmene samlet, så er det den danske del, det er lettest at relatere til. Interviewet med Kabat Zinn virker lidt ”påklistret”. Jeg mangler et budskab og en rød tråd i de tre film. Men som et inspirationskatalog til egen praksis er det spændende, og filmene er klart seværdige også for en folkeskolelærer.