Når eleven står en vanskelig situation, giver app'en Tankespil eleven et skulderklap i form af en øvelse, som eleven har valgt sammen med sin mentor.
App skal hjælpe udsatte børn og unge gennem vanskelige situationer
En elev er på vej i skole, men undervejs melder utrygheden sig, og eleven vender om. Børn, unge og voksne, der har det svært, har typisk brug for hjælp lige i det øjeblik, de står i en vanskelig situation. Hjælpen kan være på vej i form af en app.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
App'en Tankespil indgår i et større forskningsprojekt om børn og unges mentale sundhed. Når eleven står en vanskelig situation, kommer app'en med basale øvelser som at tælle til ti eller trække vejret roligt. Eleven kan også høre en melodi eller se en video, som beroliger ham, og som han har uploadet til sin smartphone
"Det sker for os mennesker, at selv om vi godt kan, så stopper vi op, når vi er på vej til noget, som vi har svært ved. Med app'en får eleven et klap på skulderen til at komme videre", siger Poul Lundgaard Bak, læge og ekstern lektor på Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet. Han er desuden overlæge på Institut for Kommunikation og Handikap i Region Midtjylland.
"Som lærer, forælder eller støttepædagog kan man godt aftale med eleven, hvad han skal gøre, når han bliver utryg, men når han står i situationen, er de voksne ikke til stede. Med app'en kan eleven få støtte, når han har brug for det", siger Poul Lundgaard Bak.
Ikke alle ønsker en barnepige
Telefonen overvåger hele tiden elevens position, og når han nærmer sig det sted, hvor han plejer at vende om, går alarmen i gang og øvelsen popper op på skærmen. Samtidig er elevens og mentors telefon knyttet sammen, så mentor kan se, hvor eleven er. Hvis øvelsen på skærmen ikke får eleven til at fortsætte sin gang mod skolen, kan mentoren ringe eleven op. Mentoren kan være en forælder, en støttepædagog eller en lærer.
Det bringer tankerne mod Big Brother, men det afviser Poul Lundgaard Bak:
"Mentoren er en mulighed, ikke en skal-ting. App'en er en avanceret kalenderalarm, og vi ser blot på, om vi kan knytte andre funktioner til. Nogle vil sige, at de ikke ønsker en barnepige, og så lader de bare være at bruge den funktion. For andre vil det være en god ide, at app'en reagerer, når de er halvvejs i skole", siger han.
Hjælp til at komme i gang med lektierne
App'en kan også give en elev, som har svært ved at få læst lektier, besked om, at nu skal han gå i gang. Mentor kan så ringe og spørge, hvordan det går med stilen eller matematikstykkerne. Det kan også være en elev, som har brug for hjælp til at komme op om morgenen, eller en overvægtig, som vil tabe sig, men har svært ved at komme forbi bageren uden at gå ind.
"Vi laver app'en tilstrækkelig åben, så den kan også støtte en elev i at blive god til fodbold. Der er ikke grænser for, hvad der ligger af udviklingsmuligheder", siger Poul Lundgaard Bak.
Samtidig gør app'en det let at følge med i, hvordan eleven klarer sig i forhold til de mål, han har sat sammen med sin mentor, da statistikken bliver opsamlet automatisk.
Forskerne bag app'en laver skoleforsøg med voksne med ADHD
App'en indgår i et større forskningsprogram om børn og unges robusthed. Målgruppen kan være børn og unge med ADHD, men også børn, som lever i familier med vanskelige vilkår, for eksempel fordi forældrene er syge, børn med indlæringsvanskeligheder og unge i kriminalitet, som er i kontakt med SSP og politi. Også unge voksne kan bruge app'en.
"Vi laver skoleforsøg med voksne med ADHD og anbragte unge. App'en er kun et element i en større sammenhæng. Den er ikke frit tilgængelig, men er tilknyttet projektet, og vi vil finde ud af, om den kan bruges i praksis. Hvis det giver mening, slipper vi den fri, når vi er færdige med projektet om fem år", siger Poul Lundgaard Bak.
App'en anvender internationalt kendte værktøjer til måling af trivsel og robusthed og er udviklet af innovationscentret Alexandra Instituttet i Aarhus i samarbejde med Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet.