Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Fyens Stiftstidende har dækket sagen om Yasmin Ahadi, der er elev på Vestre Skole i Middelfart, siden hendes familie fik endeligt afslag på asyl den 19. april i år. På det tidspunkt gik Yasmin i 4.klasse og var ifølge hendes klasselærer Bendte Lund Jepsen gledet ind i klassen og blevet en del af den på en måde, så ingen kunne forestille sig, at det nogensinde havde været eller skulle blive anderledes.
Yasmin kom som afghansk flygtning til Danmark d. 19. maj 2010 med sin gravide mor og lillesøster. Under flugten fra Afghanistan blev de skilt fra Yasmins far og lillebror. Yasmins mor fødte en lille dreng i Danmark, men hun og de tre børn kunne ikke bevilges asyl. I stedet fik de en humanitær op-holdstilladelse i to år med den begrundelse, at kvinder uden mandligt netværk ikke kan klare sig i Afghanistan.
Moren og børnene kom så til Middelfart og begyndte ifølge Fyens Stiftstidende ret hurtigt at kunne bruge det danske sprog. Efter at have været i en indslusningsklasse på Østre Skole, begyndte Yasmin i august 2012 i 4. a på Vestre Skole.
Men så sker det, at Yasmins far og lillebror bliver fundet i Grækenland og kommer til Danmark. Udlændingestyrelsen giver dog faderen afslag på asyl i december 2012, og Flygtningenævnet vurderer, at grundlaget for resten af familiens opholdstilladelse samtidig forsvinder. Nu er der jo en voksen mand i familien, der vil kunne tage sig af sin kone og børn i Afghanistan. Sådan resumerer Fyens Stiftstidende historien, og sådan fortæller også Yasmins lærer Bendte Lund Jepsen om hændelsesforløbet over for folkeskolen.dk.
"Lige nu står vi i et vadested. Faren har forsøgt at begå selvmord, nok fordi han har følt, at det var hans skyld, at familien står til at blive sendt tilbage. På grund af selvmordsforsøget så er det humanitære ophold forlænget indtil jul", forklarer hun.
'Der er nok røget nogle dansktimer' Bendte Lund Jepsen har ikke kunnet se anden mulighed end at gøre sagen til en del af sin undervisning.
"Lige nu i den her situation, er det her det vigtigste. Er der røget nogle dansktimer? Ja, det er der nok, men i folkeskolens formålsparagraf står der, at vi skal uddanne eleverne til at være samfundsborgere i et demokrati", siger Bendte Lund Jepsen og understreger, at inddragelsen af Yasmin-sagen i undervisningen ikke er et politisk forløb, ansporet af en bestemt politisk observans, men et humanitært forløb.
"Det her er samfundsfag på 4.-5. klassetrin. Situationen har gjort, at mine elever ikke har kunnet vente med den undervisning til 8. og 9.klasse", siger Bendte Lund Jepsen.
Hun fortæller, at de i klassen også har talt meget om love og hvorvidt en lov kan være rimelig generelt set, men urimelig for den enkelte.
"Jeg brugte noget tid på at tale om, at det er svært at lave love, der tager hensyn til den enkelte. Det er ikke, fordi politikerne er onde, at Yasmin ikke får opholdstilladelse uden videre. Jeg kan huske, at vi talte om en general fra Irak under gasningen af kurderne, der fik humanitært ophold, fordi han var forfulgt i sit hjemland. Er det retfærdigt?", spørger Bendte Lund Jepsen retorisk.
Sendte video til Thorning Før sommerferien lavede eleverne og Yasmin på eget initiativ et videobrev til statsminister Helle Thorning-Schmidt, hvor de beder om at hun vil lade Yasmin blive i Danmark. Helle Thorning kvitterede med et brev, hvor hun giver udtryk for, at hun godt forstår, at det betyder meget for klassen at beholde Yasmin, men hun forklarer også, at hun ikke må gribe ind i de afgørelser, som Flygtningenævnet eller Justitsministeriet træffer.
Derfor ved eleverne nu, at sagen ligger på justitsminister Morten Bødskovs bord. Bendte Lund Jepsen fortæller, hvordan hendes rolle som lærer har været at fortælle om demokratiets spilleregler.
"Da eleverne fandt på, at de ville demonstrere imod familiens udvisning, var det fordi de havde set lærerdemonstrationerne under lockouten. Men en demonstration skal annonceres ved politiet, måtte jeg fortælle dem. Så fik de en forælder til at gå med på politistationen", fortæller Bendte Lund Jepsen.
Vil aflevere underskrifter på Bødskovs bord I boligblokke, butikker og på villaveje i Middelfart har eleverne den seneste tid uddelt løbesedler for deres underskiftsindsamling på skrivunder.net. Flere eftermiddage i træk er de mødtes ved byens bio-graf og har koordineret ruterne.
"Jeg har måttet tale med eleverne om, at det er rimeligt at have en anden holdning til sagen, end de har. Når de fx er stødt på et læserbrev i avisen, der siger, at Yasmins familie godt kan rejse hjem eller når nogen har smidt en løbeseddel fra sig, som eleverne lige havde delt ud, så har jeg sagt, at vi skal kunne tåle, at der er flere meninger", siger Bendte Lund Jepsen, der grundlæggende er stolt af sine elever.
I lørdags var hun og nogle forældre med eleverne i Odense, fordi de var indstillet til Fyens Stiftstidendes 'Bland dig'-pris. Den vandt de dog ikke. Men avisen kunne ikke se bort fra elevernes samfundsengagement og udstedte i stedet et gavekort til 5.a. Gavekortet indløser togbilletter tur-retur til København og en guidet tur på Christiansborg med Fyens Stiftstidendes politiske redaktør. Indenrigs- og økonomiminister Margrethe Vestager har sagt ja til at mødes med eleverne. Til gengæld kan de ikke få lov at tale med justitsminister Morten Bødskov, fordi han er part i familien Ahadis sag.
"Jeg har aftalt med eleverne, at vi på vejen tilbage fra Christiansborg går omkring Justitsministeriet alligevel og lægger alle de underskifter, vi har til den tid, hos Bødskovs sekretær", siger Bendte Lund Jepsen.
5.a planlægger at tage til København i uge 49 og den seneste oplysning, Bendte Lund Jepsen har fået om familien Ahadis sag, lyder, at der falder en endelig afgørelse "hen under jul".