Fra mandag den 23. september turnerer de to kampagneværter, Jacob Nossell og Thomas Skov, landet rundt for at indsamle succeshistorier, der skal nedbryde fordomme om handicap. Jacob Nossell er komiker, freelancejournalist, foredragsholder og vinder af Spastikerforeningens Spastikerpris i 2010. Thomas Skov er DR vært og blandt andet kendt som "Praktikanten" i Anders Lund Madsens "Det nye talkshow" og som vært for DR2-programmet "Høflighed på 100 dage".
Succeshistorier skal nedbryde fordomme om handicappede
Handicappede er nogle stakler, som ikke kan deltage i foreningsarbejde, sport, kulturelle aktiviteter eller på job- og uddannelsesmarkedet. Sådan lyder nogle af de fordomme, som for mange handicappede er værre end selve handicappet. Ny kampagne skal nedbryde fordommene.
Baggrunden for kampagnen
"Det er ikke et handicap" er udviklet på baggrund af FN'sHandicapkonventions artikel 8 omkring bevidstgørelse og rettighederfor personer med handicap. Socialstyrelsen står bag kampagnen, somer finansieret af satspuljeaftalen for 2012.
Målet er at opnå øget bevidsthed i den generelle befolkning omevner og bidrag fra personer med handicap samt bevidsthed om, atpersoner med handicap har nøjagtig samme rettigheder som alleandre. Desuden at skabe en holdningsændring, så den bredebefolkning får en mere anerkendende, fordomsfri og åben tilgang tilpersoner med handicap.
det består kampagnen af
Facebook-sitet facebook.com/deterikkeethandicap skal fungere somtalerør og formidle de mange gode og virkelige eksempler påpersoner med handicap, der udlever deres drømme og gør en forskel idet store eller små. Desuden skal Facebook-sitet formidle eksemplerpå, hvordan samspillet med personer uden handicap har bidraget til,at personer med handicap kan nyde samme rettigheder og få sammemuligheder som alle andre.
Kampagne-bilen rejser rundt i landet for at dokumentere de godehistorier. Historierne vil blive formidlet på Facebook.
En temauge på DR Ultra sætter fokus på det at leve med ethandicap. Temaugen er målrettet børn og unge med og udenhandicap.
Undervisningsmaterialer til grundskolens mellemtrin og STU'ergennem DR.dk/skole, som skal formidle viden om, hvordan det er atleve med et handicap helt inde på livet.
Der bliver i forbindelse med kampagnen udarbejdet 10 gode rådtil journalister, som opfordrer journalisterne til at undgåmisforstået hensyn og brug af stigmatiserende ord og vendinger, nårdet gælder omtale af personer med handicap.
Kampagnens udvikling er blevet fulgt af en følgegruppe, sombestår af Danske Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd,Instituttet for Menneskerettigheder, En-Af-Os, Børnerådet ogSocialministeriet.
Om FNs handicapkonvention
I 2006 vedtog FN en konvention om rettigheder for personer medhandicap. Konventionen siger, at personer med handicap på alleområder skal have lige muligheder og samme rettigheder som andremennesker.
Danmark ratificerede konventionen i 2009, hvilket betyder, atrettighederne i konventionen også gælder for personer med handicapi Danmark.
I handicapkonventionens artikel 8 er der en forpligtelse til atøge bevidstheden i hele samfundet om rettigheder for personer medhandicap, og det er netop baggrunden for kampagnen "Det er ikke ethandicap"
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kampagnen "Det er ikke et handicap" skal øge bevidstheden hos danskerne omkring evner og bidrag fra personer med handicap og om, at de har samme rettigheder som alle andre.
Fra den mandag 23. september turnerer en kampagnebil rundt i Danmark for at indsamle historier om for eksempel at udleve sine drømme eller gøre en forskel i det store eller små trods et handicap. Det kan også være historier om at bidrage til, at personer med handicap kan nyde samme rettigheder som alle andre.
Danskere er i gang med at fortælle deres historie
Allerede nu kan danskere over hele landet fortælle deres egen eller andres historie på kampagnens Facebook-side.
"Vi opfordrer personer med handicap, fysiske såvel som psykiske, til at fortælle om de mange positive, livsbekræftende og måske også overraskende historier om at leve livet fuldt ud, også med et handicap. Desuden vil vi meget gerne høre historier om samspil og samarbejde mellem personer med og uden handicap", siger Steffen Bohni, chef for Voksenenheden i Socialstyrelsen, der har udviklet kampagen på baggrund af FN's Handicapkonventions artikel 8 omkring bevidstgørelse om personer med handicap.
Historier fra alle hjørner af samfundet skal frem
Socialstyrelsen håber at få historier om hverdagens små og store successer, men også historier fra for eksempel erhvervslivet, kulturlivet, det politiske liv og sportsverdenen - ganske enkelt fra alle hjørner af samfundet og om alle typer af handicap.
"Kampagnen handler om, at personer med handicap kan og skal udnytte deres rettigheder til at leve et liv på lige fod med alle andre borgere i Danmark. Historier, der viser, at mennesker ikke er deres handicap, men er meget mere. Det kan være historien om, at det ikke er et handicap at leve med et handicap, når man har fundet sit ønskestudie, kan købe ind på egen hånd, har fundet ud af at gå på Skype, er iværksætter, elsker ridning, er forfatter eller samfundsdebattør", siger Steffen Bohni.
Fordomsfrie børn bliver til fordomsfrie voksne
Kampagnen kommer i høj grad til at køre på Facebokk, og historierne er begyndt at tikke ind. Her kan mennesker med handicap også takke personer, der har gjort det muligt for dem at komme i må med deres drøm, og de kan komme med gode råd til, hvordan mennesker uden et handicap håndterer mødet med en person med handicap.
Undersøgelser viser, at fordomme nedbrudt i barndommen i høj grad er med til at forme holdninger i voksenlivet. Derfor kører DR Ultra i forbindelse med kampagnen en temauge med en række programmer, der sætter fokus på temaet over for børn og unge med og uden handicap. Desuden vil der i forbindelse med kampagnen blive udarbejdet undervisningsmaterialer til grundskolens mellemtrin og STU'er.
Læs mere om kampagnen via linket til højre.