Det er den engagerede mor, far, onkel eller lærer, der med sin passion for biller eller sommerfugle vækker børnenes interesse for naturfag, mener skoleleder Kirsten Birkving
Styrk de engagerede naturfagslærere
Sørg for at sikre efteruddannelse til naturfagslærerne, sørg for at sikre progressionen i naturfagene fra 0.-9. klasse og sørg for sammenhæng mellem naturfagene og de andre fag. Det var rådene fra en skoleleder på naturfagskonference til at sikre fagenes fremtid og rekruttering af naturfagslærere.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Naturfagenes udfordringer var til debat, da Akademiet for de Tekniske Videnskaber i går holdt konference i København om rekruttering af lærere til naturfag i folkeskolen. "Det er mor, far, onkel eller en brandgod lærer, der viser sin passion for biller eller sommerfugle, som vækker børnenes interesse for naturfagene. Det skal vi skoleledere fremme", sagde Kirsten Birkving, der er skoleleder på Kokkedal Skole og medlem af Skolerådet.
Kun få naturfagsundervisere på læreruddannelserne
Hun fortalte, at Kokkedal Skole har talenthold inden for flere områder, blandt andet naturfagene. Her er det en faglærer fra gymnasiet, der underviser, men der er altid en folkeskolelærer med også. "Det er et hit for faglærerne. De får et boost, og vi har ingen problemer med at få dækket vores behov for naturfagslærere". Talentholdene har ifølge skolelederen gavnet fagene, fagdidaktikken, det faglige miljø i klasserne og faglærernes kompetencer. Naturfagslærerne på skolen har også udarbejdet et fagligt forløb, der dækker 0.-9. klasse.
Skolelederen skal være aktiv "Indsatsen skal være ledelses-initieret. Det er vigtigt. Sørg for at naturfagslærerne kommer afsted på efteruddannelse. Når de får noget fagligt, er de med til at hive de andre lærere med op. Sørg for at sikre progressionen i naturfagene - helt fra 0. til 9. klasse. Sørg for sammenhængen mellem naturfagene og de andre fag", lød budene fra Kirsten Birkving.
Naturfagslærere er en mangelvare
Hun fremhævede, hvor vigtigt det er, at indskoling og mellemtrin også får en naturfagsundervisning af en høj faglig kvalitet for at vække elevernes interesse for teknik og naturvidenskab. Og så kom hun med en efterlysning: "Hvor ville jeg gerne være med til at lave formelt forpligtende samarbejde mellem skoler og professionshøjskoler".