Christine Antorini og resten af deltagerne på Sorø-mødet skal de næste dage arbejde med skoleledernes nye rolle.
Foto: Hanne B. Jørgensen
Sorø-mødet sætter fokus på forandringsledelse
Undervisningsministerens årlige Sorø-møde handler om ledelse i den nye folkeskole, der skal indføres fra august 2014. En tredjedel af lederne føler sig ikke klædt på til reformens udfordringer viser en ny undersøgelse.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skolelederne skal stå i spidsen for de forandringer, der skal blive til en reformeret folkeskole fra august 2014. Derfor kommer årets Sorø-møde til at handle om, hvad de væsentligste ledelsesudfordringer bliver i arbejdet med at få skolen klar til august 2014.
Udgangspunktet bliver den aftaletekst, som folkeskolens forligspartier blev enige om umiddelbart op til sommerferien, og mødet bliver holdt under overskriften "Fremtidens skole slår dørene op i 2014: Ledelse og medledelse på vejen dertil".
"På Sorø Akademi mødes visionære praktikere fra skolerne, elever og forældre, forskere, politikere og andre interessenter til to aktive og lærerige døgn, hvor vi skal drøfte, hvordan vi sammen kan arbejde for, at fremtidens folkeskole starter bedst muligt i august 2014. Mødet er en unik mulighed for at skabe et fælles grundlag for det kommende års forberedelse af den nye skole og trække på hjælp og gode råd på tværs," siger Christine Antorini i en pressemeddelelse om mødet, der afholdes i morgen og onsdag.
Udover børne- og undervisningsministeren deltager kulturminister Marianne Jelved og finansminister Bjarne Corydon.
Lærerne skal undervise mere
Hver tredje ikke klar
Netop ledelsesopgaven er blevet undersøgt af Skolelederforeningen sammen med ugebrevet Mandag Morgen. I en rundspørge til landets skoleledere er derblevet spurgt til, hvordan lederne føler sig rustet til at indføre den reform, der er aftalt politisk.
88 pct. af skolelederne mener, at udviklingen i høj grad stiller nye krav til dem som ledere, og mere end hver tredje føler sig ikke klædt helt på til at løfte opgaven. Med konflikten om lærernes arbejdstid og regeringsindgrebet, der diktere arbejdstiden er styringen af lærernes arbejdstid lagt ud til den enkelte skoleleder. Mandag Morgens undersøgelse viser, at tre ud af fire skoleledere mener, at denne opgave i høj eller meget høj grad vil udfordre dem som ledere.
Du kan læse mere om undersøgelsen på Mandag Morgens hjemmeside via linket til højre for artiklen. Folkeskolen.dk er med på Sorø-mødet, og du kan i øvrigt følge mødet på twitter.com under hashtagget #Soroe2013, der også vises herunder.
Læs mere
MandagMorgen: Mange skoleledere er ikke klar til den nyefolkeskole