Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Eva konkluderer, at det er "lykkedes at motivere og engagere lærerne til at arbejde med faglig læsning og skrivning. I de tilfælde, hvor oplæggene opleves som relevante og anvendelige, bliver lærerne interesserede i faglig læsning og skrivning. Når lærerne derudover synes at identificere en mere aktiv deltagelse i undervisningen blandt eleverne, øges engagementet, og flere oplever at blive 'overbevist'". Men der har også været udfordringer i at få gjort teorien fra læsekurserne praktisk anvendeligt for lærerne, skriver Eva. "Vi læser for livet" er et udviklingsprojekt til 5 millioner kroner. Det kører i skoleårene 2011/12 og 2012/13. Første år har skolerne kunne låne en ekspert til et oplæg om faglig læsning og skrivning samt få konsulentbistand. Læseeksperterne har besøgt 308 skoler. Desuden har fem skoler deltaget i et eksemplarisk forløb med 16 timers kursus og 10 timers konsulentbistand. Her søgte 64 skoler om deltagelse. Formålet er at reducere antallet af elever, der forlader folkeskolen med mangelfulde læsefærdigheder.
Formand for DLF Anders Bondo Christensen siger: "Den internationale læseundersøgelse Pirls har netop vist en markant forbedring i indskolingen. Vores projekt sætter fokus på læsning på mellemtrin og udskoling. Med det store engagement og den opbakning, lærerne har vist til projektet, er der god grund til at tro, at vi vil se en tilsvarende fremgang, når der senere måles på de ældste elevers resultater".
DLF har samarbejdet med Nationalt Videncenter for Læsning og et korps af eksperter fra syv professionshøjskoler for at støtte skolerne med at komme i gang med arbejdet med faglig læsning. Lærerstandens Brandforsikring har givet 2,5 millioner kroner til støtte, fordi flere skoler end planlagt ønskede at deltage. Ministeriet for Børn og Undervisning er også senere gået ind i projektet med 5 millioner kroner til et projekt, der skal køre i én kommune. "Vi læser for livet" har også resulteret i en bog og to særnumre af Folkeskolen.
Tv om læsning: Sammen om læsning og skrivning i fagene
Aha-oplevelse for mange Mange fortæller, at de har haft aha-oplevelser i forløbet og beskriver kurset som en øjenåbner. For eksempel når lærerne på egen krop erfarer, hvor vanskelig en indforstået fagtekst kan være at arbejde med, og når de ser forandringer hos eleverne som følge af arbejdet med faglig læsning og skrivning.
Aha-oplevelserne giver lærerne mere lyst til at ville investere den nødvendige tid på arbejdet med faglig læsning og skrivning, selv om de føler sig pressede netop på tiden. Men selv om lærerne får aha-oplevelser, er det ikke noget, der får dem til at opsøge mere viden. Det havde man ellers regnet med. Måske vil det komme senere, skriver Eva.
Lærerne nævner, at deres samarbejde med kolleger i og udenfor forskellige team motiverer dem. Det betyder, at deres samarbejde får en anden og mere faglig karakter i mødsætning til den praktiske planlægning, de ofte oplever optager tiden i teamene.
"Jeg må sige, at arbejdet i teamene virkelig har betydet noget. Den sparring, vi har med hinanden, det løfter meget (…) Det er helt fundamentalt for mig, den viden, jeg får fra mine kolleger. Det løfter opgaven, og så bliver det fedt at gå på arbejde", citerer rapporten en lærer.
Hjælp til at bedømme fagtekster
Nogle af eleverne oplever faglig læsning som en ekstra opgave og som noget, de skal vænne sig til, fortæller lærerne. Men andre oplever mere aktive elever, hvor flere rækker hænderne op og kan svare på spørgsmål i undervisningen.
I Eva-rapporten nævner lærerne også at de håber på ledelsesopbakning til arbejdet fremover.
Godt med ekspert udefra Læsevejlederne fortæller, at formidlings- og vejledningsopgaven kan være en udfordring. Generelt virker det godt, at det ikke udelukkende er læsevejlederen, der holder oplæg, men at der også kommer en ekspert udefra.
Som en læsevejleder siger: "Det er svært, når man er vejleder for egne kolleger, ikke at være Kloge Åge, der fortæller dem, hvad de skal gøre. Derfor er det også vigtigt med en ekstern (…). Jeg er ikke andet end en lærer på lige fod med de andre. Når jeg skal sige noget om læsning til en lærer i 8. klasse, underviser jeg selv på mellemtrinnet. Jeg kan ikke komme og give gode råd".
Nogle af eksperterne har givet udtryk for, at det kunne være svært for eksempel at få matematiklærerne med, hvis eksperten ikke selv lige havde erfaringer i faget matematik. Samtidig fortæller nogle af lærerne, at eksperten ikke havde lige deres faglighed med, og det gjorde det svært.
Over halvdelen svarer, at ekspertoplægget har medført nye tanke, fokusområder eller arbejdsformer på skolen og over en tredjedel siger, at man forventer nogle tiltag.
Nu kan du melde dig til Lærertræf
Evalueringen har fundet sted, mens man stadig er i gang med udviklingsprojektet. Ministeriets projekt i en kommunen kører frem til 2014, og i april 2013 slutter DLF-projektet "Vi læser for livet" med et stort lærertræf.