Lærerne må ikke bruge Materialeplatformens liste over tilskudsberettigede læremidler som en guide til, hvilke digitale læremidler, der er gode at bruge i undervisningssammenhæng, understreger formand for it-vejlederne John Klesner.

Tilskudsliste er ikke garanti for gode digitale læremidler

Selvom et digitalt læremiddel er berettiget til tilskud fra de statslige it-millioner, er det absolut ikke ensbetydende med, at læremidlet fungerer godt i lærernes undervisning, advarer formand for it-vejlederne John Klesner. Uni-C, som står bag tilskudslisten, giver ham ret.

Offentliggjort

sådan er Tilskudskriterierne

I 2012 skal nedenstående tildelingskriterier alle være opfyldtfor at opnå tilskud

- Det digitale læremiddel skal være online-baseret, interaktivtog være produceret til anvendelse i læringsøjemed i grundskolen

- Det digitale læremiddel skal være målrettet dansk, matematik,naturfaglige fag eller engelsk

- Det digitale læremiddel skal være registreret i UNI-C'sonline-katalog over digitale læremidler, Materialeplatformen

- Kommunen og skolerne skal bidrage til evalueringen af effektenaf de digitale læremidler

For at være interaktivt skal det digitale læremiddel opfyldefølgende:

- Brugeren skal være mulig input-kilde for læremidlet

- Brugerens input skal påvirke læremidlets udtryks- ogindholdsside

Den interaktive dimension skal understøtte elevens aktivelæreproces og tilegnelse af faglig viden og færdigheder.

'Online' er defineret ved, at læringsressourcen enten består afen URL (resursen kan afvikles via internettet) eller af en fil, mankan downloade og afvikle lokalt.

Kilde: Materialeplatformen.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Inden sommerferien blev der afsat 50 millioner statslige kroner til skolernes indkøb af digitale læremidler, og der er udsigt til flere penge næste år. Men det statslige tilskud er betinget af, at skoler og kommuner køber digitale læremidler, som står på Materialeplatformens liste over tilskudsberettigede læremidler.

Ministeriets digitale tilskudsliste får kritik

Listen indeholder i øjeblikket omkring 280 digitale læremidler, som skoler og kommuner altså kan købe med tilskud fra de statslige it-millioner. Producenterne af de digitale læremidler registrerer selv deres produkter på Materialeplatformen, men Uni-C kontrollerer læremidlerne, inden de bliver godkendt til tilskud.

"It-millioner kommer for sent til næste skoleår"

"Jeg er dybt betænkelig ved den liste" De digitale læremidler på listen er altså udsat for statslig kontrol, og det kunne friste kommuner og skoler til at tro, at læremidlerne på listen dermed er kvalitetssikret og anbefalet til brug i undervisningen.

Men sådan hænger det ikke nødvendigvis sammen, advarer John Klesner, formand for IT-vejlederforeningen.

"Jeg er dybt betænkelig ved den liste. Især i forhold til den rammebetingelse for tilskudsgrundlaget, som hedder 'interaktivitet'. Hovedparten af læremidlerne på listen er interaktive på den måde, at der er nogle spørgsmål med svarmuligheder. Selve læremidlet er egentlig ikke interaktivt, men man har smækket en quiz på for at kunne sætte kryds ved det felt, som hedder 'interaktivitet", siger han.

Eksperter: Populære læringsspil er 'tæt på ubrugelige'

Liste er ikke en blåstempling Tilskudskriterierne er udvalgt på baggrund af, hvad ministeriet mener, et godt digitalt læremiddel skal kunne, men der kan sagtens være tilskudsberettigede digitale læremidler, som ikke er gode læremidler, vurderer vicedirektør i Kunder og Digitalisering hos Uni-C Jakob Harder.

Det kan for eksempel være, hvis didaktikken ikke er ordentligt gennemtænkt.

"Kriterierne kan sætte nogle rammer, men de fanger ikke alt i, hvad der definerer et godt læremiddel. Så det er ikke en blåstempling af læremidlet som sådan, at det er på listen. Det betyder bare, at på de parametre, vores kriterier dækker, der er læremidlet bedre end de læremidler, som ikke er blevet tilskudsberettiget", siger han.

Lærerne anbefaler: Her er programmerne, som løfter vores undervisning

Samtidig understreger Jakob Harder at der sagtens kan være digitale læremidler, som fungerer fantastisk i lærerens undervisning, uden at de af den grund bliver tilskudsberettiget.

"Der kan sagtens være et digitalt læremiddel, som didaktisk er helt fantastisk, men som ikke lever op til tilskudskriterierne", siger Jakob Harder og henviser samtidig til, at der også er gode digitale læremidler, som ikke kan komme på tilskudslisten, fordi de er gratis.

Fire ud af fem lærere finder gratis læremidler på nettet

Økonomi over kvalitet Skolernes interesse er meget fokuseret på de fire fagområder, der er givet tilskud til. Mange skoler kan fristes til udelukkende at kigge på listen over tilskudsberettigede produkter, når de søger efter digitale læremidler, vurderer John Klesner.

Ekspert: Sådan er det gode digitale læremiddel

Han frygter, det økonomiske aspekt i at vælge et digitalt læremiddel, som er tilskudsberettiget, kan overstige den faglige fokusering på, hvad eleverne har mest gavn af. Der kan være gode digitale læremidler, som bliver forbigået, fordi de af den ene eller den anden årsag ikke er tilskudsberettigede.

"Når forlagene sender kataloger ud til skolerne, så står det trykt med fede typer, hvis et digitalt læremiddel er tilskudsberettiget. Jeg har også set et forlag, som reklamerede med 'halv pris', fordi kommunerne selv kun skal betale halvdelen af udgifterne. Men det betyder jo ikke i realiteten, at læremidlet fås til halv pris. Det er bare en måde at spille på markedsmekanismerne."

Ingen vil købe 
det digitale drømmelæremiddel

Vejleder efterlyser ændring - Uni-C afviser John Klesner mener, listen kunne give et bedre billede af læremidlernes indhold, hvis det tydeligt fremgik, hvordan produktet var interaktivt.

"Er der mulighed for at modificere indholdet, kan man skabe dialog, eller er det bare spørgsmål og svar? Det er katastrofalt, at interaktiviteten ikke kan gradueres på den måde", siger han.

En sådan ændring er der dog ikke udsigt til, fortæller Jakob Harder fra Uni-C.

"Det har vi ikke planer om," siger han.

Uni-C forventer dog at ændre kriterierne i fremtiden, blandt andet på baggrund af ny viden fra en netop igangsat effektmåling af digitale læremidler.

Effekten af digitale læremidler skal måles