Førende eksperter skal være med til at måle digitale læremidlers effekt i undervisningen. Projektet forventes at være færdig til april næste år.
Foto: K. W. Barrett
Effekten af digitale læremidler skal måles
Nu skal det måles, hvilken effekt, digitale læremidler har på undervisningen - økonomisk, pædagogisk og fagligt. Finansministeriet, Undervisningsministeriet og KL står bag det store effektmålingsprojekt samarbejde med en række forskere.
Projektet
Konsulenthusene Rambøll og Boston Consulting Group gennemførerundersøgelserne med hjælp fra lektor Jeppe Bundsgaard,centerleder Thomas Illum Hansen samt Karsten Gynther og DortheCarlsen, Læremiddel.dk.
Det er Ministeriet for Børn og Undervisning, KL ogFinansministeriet, som har udbudt projektet underFinansministeriets rammeaftale.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Centerleder for Læremiddel.dk Thomas Illum Hansen og lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Jeppe Bundsgaard skal i de næste fem måneder være med til at designe en undersøgelse effekten af anvendelsen af digitale læremidler på baggrund af deres viden om brugen af digitale læremidler i folkeskolen.
Fokus på faglige, pædagogiske og økonomiske effekter Effektmålingen skal gennemføres ved at kombinere studier af international forskning med en stor undersøgelse, hvor der blandt andet bliver sendt spørgeskemaer ud til over 7000 lærere.
Thomas Illum Hansen fortæller, at der i undersøgelsen både skal måles på faglige, pædagogiske og økonomiske effekter af anvendelsen af digitale læremidler.
Ekspert: Sådan er det gode digitale læremiddel
"I forhold til faglige effekter er der fokus på, om og i hvilken udstrækning digitale læremidler kan være med til at højne det faglige niveau", siger Thomas Illum Hansen.
"Ved at fokusere på pædagogiske effekter udvides undersøgelsen til også at omfatte digitale læremidlers betydning for undervisningskulturen, så flerer lærer mere". Thomas Illum Hansen uddyber, at for at måle undervisningskulturen vil projektet anvende inddirekte indikatorer som motivation, differentiering og autentiske læringsfoløb.
"Og når det handler om økonomiske effekter, skal vi se på, om digitale læremidler har en effektiviseringsgevinst. For eksempel i forhold til lærerens forberedelse og evaluering eller i forhold til vidensdeling og fagteam-samarbejdet", siger han og tilføjer, at dette selvfølgelig er et åbent spørgsmål.
"Det kan jo også vise sig at have den modsatte effekt. Altså at lærere har gjort sig den erfaring, at digitale læremidler gør deres arbejde mindre effektivt. Eller at undersøgelsen bliver anledning til at overveje nye måder at fordele tid og resurser på".
Effekter afhænger af lærertyper og elevgrundlag Som en del af undersøgelsen vil der blive lavet enkeltbesøg på skoler rundt om i landet. Her vil eksperterne og konsulenter kigge nærmere på kontekstens betydning for effekten af de digitale læremidler.
"Det interessante er at finde ud af, under hvilke forudsætninger, digitale læremidler har bestemte effekter. Effekterne afhænger en lang række faktorer, for eksempel af både skolekultur, lærertype og elevgrundlag", siger Thomas Illum Hansen.
Foruden at hjælpe konsulentfirmaerne med undersøgelsesdesignet, så er eksperterne lige nu i gang med at udvikle nogle grundlæggende begreber om forskellige typer af digitale læremidler, som kan anvendes i undersøgelsen. Projektet forventes at være færdig 1. april 2013.
Opdateret d. 5. november kl. 9.24.