Regeringen fastholder, at lovændringerne på specialundervisningsområdet ikke er en spareøvelse. Men det stemmer ikke overens med den virkelighed, Danmarks Lærerforening oplever ude på skolerne. Kongressen har netop enstemmigt vedtaget en kongresresolution som opfordrer til en øget indsats på området
Foto: Klaus Holsting
DLF: Kommuner svigter på specialundervisningen
Danmarks Lærerforening mener ikke, kommunerne lever op til deres ansvar på specialundervisningsområdet. Det fremgår af kongresresolution, som netop er blevet enstemmigt vedtaget. DLF opfordrer i resolutionen Folketinget til at holde kommunerne fast på deres ansvar.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ved kommunalreformen i 2007 overtog kommunerne efter eget ønske ansvaret for den vidtgående specialundervisning for både børn og voksne.
Danmarks Lærerforening mener dog ikke, kommunerne lever op til det ansvar. Ifølge Bjørn Hansen, formand for Skole- og Uddannelsespolitisk Udvalg i DLF, bruger kommunerne specialundervisningen af både børn og voksne som et spareobjekt.
"Vi må desværre konstatere, at inklusion er blevet en spareøvelse i nogle kommuner. Mange elever er blevet inkluderet, men pengene til en øget indsats i almenundervisningen er ikke fulgt med. Det har nogle alvorlige konsekvenser, især for de elever med særlige behov, som ikke får det undervisningstilbud, de har brug for", siger han.
Antorini i debat: Dispensationer er ikke en spareøvelse
Savner Christiansborg-krav til kommunerne Bjørn Hansen mener, et tilsvarende billede tegner sig for specialundervisningen af voksne.
Han kritiserer kommunerne for i højere grad at fokusere på det billigst mulige tilbud frem for det kvalitetsmæssigt bedste. Han synes, det er på tide, politikerne på Christiansborg tager affære over for kommunerne.
"Folketinget burde stille krav til kommunerne om, at de skal kunne dokumentere, at de resurser, som spares på de specialiserede tilbud, flyttes over og bruges på at styrke almenundervisningen. Kvalitetsforringelserne skal stoppes, og der skal i langt højere grad stilles krav til kvaliteten i de undervisningstilbud, såvel børn som voksne med særlige behov får", siger han.
Kongressen til regeringen: Lad ikke en ny skolereform afspore Ny Nordisk Skole
Bondo: Vi skal holde politikerne op på aftalerne Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, mener generelt, DLF skal gøre mere for at blive hørt politisk. Foreningen skal stille krav til, at politikerne lever op til deres ansvar.
"Som fagforening skal vi frem på banen og vise, at vi er en aktiv spiller i det danske samfund. Vores stemme skal høres. Og derfor skal vi også holde både de nationale og kommunale politikerne op på, at de skal overholde deres aftaler og tage det ansvar, de er valgt ind til at tage", siger han.
DLF til Thorning: Lærerne skal ikke finansiere en folkeskolereform
Handicappede oplever et fald i brugen af specialundervisning for voksne
Læs mere
Resolution: "Børn og voksne med særlige behovsvigtes i kommuner"