Jonna Rolvung fra Lærerkredsen for Faxe og Vordingborg er ikke imponeret over kommunens inklusionsindsats. Hun påpeger, at kommunens lærere ikke føler, der er styr på planlægningen.
Lærere dumper kommunernes inklusionsindsats
Kun 14 procent af de lokale lærerkredse er tilfredse med deres kommuners indsats på inklusionsområdet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af DLF, som omfatter 91 af de i alt 98 kommuner.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undersøgelsen, som DLF offentliggør i dag, leverer hug til kommunernes inklusionsindsats. Hele 86 procent af de 78 adspurgte lærerforeninger kan ikke erklære sig endegyldigt tilfredse med indsatsen i kommunerne.
Samtidig indikerer undersøgelsen, at 46 procent af de lokale lærerforeninger føler, de er blevet holdt ude fra kommunens arbejde med inklusion.
"Der er ikke ret mange af lærerkredsene, som er blevet taget med i de indsatser, kommunerne har foretaget på inklusionsområdet. Det er rigtig ærgerligt, for man skaber en meget større forståelse for indsatsen, hvis man laver en handlingsplan i samarbejde mellem kommuner og kredse, hvor man stiller nogle ting op, som man vil gøre i fællesskab," siger Bjørn Hansen, formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF.
DLF: Kommuner skal tænke inklusion langsigtet
Han vurderer, undersøgelsen indikerer, at de indsatser, kommunerne har lavet på inklusionsområdet, absolut ikke er gode nok.
"Der sidder elever i klasserne, som bliver svigtet og ikke får den støtte, de egentlig burde. En anden konsekvens af det er, at rigtig mange lærere får stress og bliver langtidssygemeldt på grund af de dårlige arbejdsmiljø, der er, hvis ikke man laver en ordentlig inklusion. Det mærker de også ude i lærerkredsene," siger han.
Vordingborg: Ikke styr på planlægningen Jonna Rolvung fra Lærerkredsen for Faxe og Vordingborg, er blandt de lærerformænd, som absolut ikke er imponerede.
Vordingborg Kommunes inklusionsplan bliver lanceret oven på nedskæringer, klasseoptimeringer med større klasser, samt en række skolesammenlægninger som medfører, at en række af lærerne i kommunen endnu ikke ved, hvor deres arbejdsplads kommer til at være efter sommerferien.
"Kommunen farer derudaf med en helt masse planer og modeller, som skal køres af. Men set med lærernes øjne er der ikke styr på planlægningen," siger hun.
Lærerformand: Her lytter kommunen til os
Samtidig er kommunens inklusionsplaner særdeles omfattende. Ifølge Jonna Rolvung skal omkring tre ud af fire elever, som i øjeblikket modtager specialtilbud, inkluderes i den almene undervisning efter sommerferien.
"Konsekvensen er, at man skal rumme rigtig mange børn med forskellige læringsstile og behov, som man skal tage hensyn til. Man beslutter at inkluderer nogle børn uden at vide, hvad konsekvenserne egentlig bliver for dem og for de andre børn i klassen," siger Jonna Rolvung. Lærerkredsen har siddet med når kommunen har diskuteret inklusionsindsatsen. Jonna Rolvung må dog konstatere, at kommunen sjældent har lyttet til kredsens anbefalinger.
"Der har ikke været skjult noget for os, og vi er ikke blevet holdt ude af medudvalgene. Men når vi har kommenteret på nogle ting, har kommunen sagt 'nå ja, men det er jo meget naturligt at lærerforeningen er modstandere af det. Det skal nok gå alt sammen, det er jo udvikling og fremskridt.' Ja, vi er imod nogle af tiltagene, men vi er altså også fagpersoner, der ved, hvad det betyder at skulle føre de her ting ud i livet," siger hun. *Opdateret 29/5 kl 13.20* Børne- og Kulturdirektør i Vordingborg Kommune har tidligere på måneden udtalt sig til folkeskolen.dk om omstillingen i kommunen.
"Det er vores opgave og ansvar som ledelse at bevise, at det her kan lade sig gøre. Beslutningen er truffet. Jeg kan godt forstå, at lærerne har svært ved at se, hvordan det hænger sammen. Jeg synes, det er fair, at lærerne stejler en smule nu og siger: 'Lad os nu lige se, hvad der kommer ud af det'. Det ville jeg sikkert også selv have gjort. Det er os, der skal vise, at det her bliver det kvalitetsløft, der skal til", sagde hun dengang.
Rådgivningsteam og center skal hjælpe kommuner med inklusion