Annika Nordestgaard og Katrine Rønn Skaanning fik andenprisen for deres projekt om matematikangst.

De har skrevet årets bedste lærerbachelorprojekter

Vibeke Elena Hansen, nyuddannet lærer fra læreruddannelsen i Hjørring, har netop modtaget Lærerprofession.dk's førstepris for sit bachelorprojekt. Også andenprisen gik til et matematikprojekt, mens nr. tre handler om at tegne litteraturen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Et eksemplarisk projekt, som med imponerende akademisk sikkerhed behandler essensen af lærerfaglighed - nemlig at møde og forstå eleverne, når de forsøger at lære noget fagligt, og tage afsæt i det møde i undervisningen. Problemstillingen er hverdag for en matematiklærer, men behandlingen original. Vibeke Helena Hansens projekt er suverænt på alle niveauer: fagdidaktisk fintfølende i casestudiets dialoger med eleverne og samtidig velskrevet og præget af imponerende overblik og teoretisk flyvehøjde", lød det i dommerkomiteens begrundelse for at belønne Vibeke Elena Hansen med Lærerprofession.dk's førstepris for bachelorprojektet om konkrete repræsentationers påvirkning i arbejdet med problembehandlingskompetencen.

Bachelorprojekt: Problemer bør være en central del af matematikundervisningen

Forperson for Lærerstuderendes Landskreds Caroline Holdflod Nørgaard, overrakte dagens bachelorpriser. Førsteprisen er på 10.000 kr. fra LB Foreningen samt et boggavekort på 3.000 kr. fra Hans Reitzels Forlag til Vibeke Elena Hansen. 

Andenprisen på 8.000 kroner til deling og et boggavekort gik til Annika Nordestgaard og Katrine Rønn Skaanning, der sammen har skrevet projekt om matematikangst. 

"Den teoretiske undersøgelse af fænomenet matematikangst bærer præg af stor sikkerhed og kreativitet, og den empiriske undersøgelse er systematisk og overbevisende. Et velskrevet og meget velreflekteret projekt med stor relevans for skolens praksis", hed det blandt andet i begrundelsen. 

Bachelorer: Når matematik trigger hjernen

Jennifer Weber, der har taget sin lærereksamen på UC Syd i Haderslev, modtog tredjeprisen ligeledes på 8000 kr og et boggavekort. Projektet handler om at lade eleverne tegne deres oplevelser med litteratur.

"Et intellektuelt og æstetisk meget opmærksomt, nuanceret og flot projekt - insisterende og nuanceret og til inspiration for alle der underviser i litteratur", lød det i dommerkomiteens begrundelse. 

Læs reportagen fra dagens prisfest på Lærerprofession.dk og folkeskolen.dk i morgen lørdag.

Bachelor: Lad eleverne tegne deres oplevelser med litteratur