Historielærerne Kim Mikkelsen, Martin Bendorff, Camilla Jacobsen og Nichlas Simmelsgaard Hansen har i dag modtaget Ove Lunds og Hanne Nisteds lærerpris.

Fire historielærere modtager nyindstiftet lærerpris

Levende formidling af svært historisk stof. Det mestrer de fire lærere, der udgør historieudvalget på Sdr. Vang Skole i Kolding. I dag har teamet fået en pris for at skabe undervisning, der giver elever faglig indsigt og skaber trivsel på hele skolen.

Offentliggjort

OVE LUND OG HANNE NISTEDSLÆRERPRIS

 

skal uddeles hvert år til en lærer eller en gruppe af lærere,som har gjort en særlig aktiv indsats enten fagligt ellerpædagogisk for at skabe en god skole. En indsats som stemmeroverens med Danmarks Lærerforenings vedtægter, herunder DLFFolkeskoleideal og foreningens professionsideal.

Prismodtageren udvælges af et udvalg bestående af formanden forUndervisningsudvalget, formanden for Arbejds- ogOrganisationsudvalget. Derudover deltager Ove Lund samt HanneNisted i udvalget, så længe de ønsker det.

Med prisen følger 75.000 kroner.

 Læs mere om prisen  her

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den historiske Skole på Sdr. Vang Skole i Kolding har ulmet, siden skolen i 2011 fejrede 100 års jubilæum. Dengang planlagde lærere og pædagoger med historielærerne i spidsen en hel dag, hvor eleverne blev sendt tilbage i tiden og oplevede, hvordan det var at gå i skole for 100 år siden.

Siden har lærerne Kim Mikkelsen, Camilla Jakobsen, Martin Bendorff Nielsen og Nichlas Simmelsgaard Hansen - som sammen udgør skolens historieudvalg - på mange forskellige måder arbejdet for at finde de bedste måder at levendegøre historieformidling på skolen. 

I dag har de fire lærere modtaget Ove Lunds og Hanne Nisteds lærerpris, som bliver uddelt i samarbejde med Danmarks Lærerforening, for deres arbejde. Prisen er på 75.000 kroner. Det er første gang prisen uddeles, og lærere og skoleleder var mødt op på Lindevangskolen på Frederiksberg i dag for at modtage prisen. 

Thomas Andreasen og Regitze Flannov, formænd for henholdvis arbejdsmiljø- og undervisningsudvalget i Lærerforeningen har sammen med Hanne Nisted og Ove Lund udvalgt vinderen blandt 16 indstillinger. 

Da DLF's repræsentanter mødes med prisens to indstiftere var de spændte på, om de kunne blive enige. Men alle pegede på de fire historielærere fra Kolding: 

"I har fokus på faglighed og vejen til trivsel. I blander elever på årgange, og taler selv om den tryghedsskabende omsorg. I siger selv: 'Kendskab giver venskab', når man har været sammen med nogle af de små elever på historiedagen, så passer man nok også på dem på alle de andre dage", lød det blandt i andet i begrundelsen, som Regitze Flannov gav, da prisen blev overrakt. "I er også bare gode kolleger, når I laver sådan et stykke arbejde for jeres kolleger", tilføjede hun.

Bedømmelsesudvalget havde lagt vægt på, hvordan lærerne bruger lokalmiljøet i historieformidlingen, hvordan hele skolen og samfundet omkring skolen bliver inddraget, og hvordan lærerne skaber spændende og praksisnær undervisning. 

Hvem skal have ny lærerpris? 

Historiske fagdage for hele skolen

De sidste fire år har lærerne i historieudvalget på Sdr. Vang Skole i Kolding hvert år lavet en til to historiske fagdage for hele skolen.

"Det har givet eleverne indsigt i alt fra historien i nærmiljøet til verdenshistorien. Ydermere har det skabt et særligt fællesskab, som går langt ud over det faglige. Det bygger på og styrker også alle elevernes og personalets trivsel på skolen", står der i indstillingen, som skolens leder Kedda Jacobsen har indsendt til Danmarks Lærerforening.

Når skolen holder de historiske dage, inddeles alle skolens elever i 24 familier med to til tre elever fra hver årgang.

"Det giver nærhed og samhørighed, og de ældste elever udviser meget stor omsorg for alle de yngre elever - deres "familiemedlemmer". Omsorg er en af skolens værdier! Denne gruppeopdeling rækker videre ind i dagligdagen, hvor det skaber tryghed og trivsel, at store og små elever kender hinanden rigtig godt, og hvor det derved minimerer konfliktniveauet på skolen", lyder det i skolelederens  indstillingen til prisen. 

 Læs mere om prisen  her

En dag i modstandsbevægelsen

Seneste historiske fagdag på skolen løb af stablen den 7. september i år. Her blev eleverne i familiegrupper på tværs af årgange for en dag en del af modstandsbevægelsen. 

I løbet af dagen var alle grupper på en gåtur rundt i Søndervang-kvarteret, hvor elever fra 9.-klasserne stod klar til at fortælle spændende historier om lokale borgere, som var involveret i modstanden og krigen på begge sider.

På skolen prøvede eleverne at sidde i mørke beskyttelsesrum, lytte til sirener, smage på fedtemadder, høre om rationeringsmærker, synge frihedssange, øve sig i modstandstræning, handle med sortbørshandlere, lege "gestapo-leg" og meget mere. Eleverne fik løbende deres legitimationskort kontrolleret af lærere udklædt som folk fra Gestapo.

Historielærer Kim Mikkelsen takkede på vegne af de fire lærere for prisen. Han understregede, at alle lærerne er meget glade for arbejdet på skolen. Selv har han været der i 29 år, underviser kun i historie og er delvist frikøbt til også at være museumslærer i Kolding. 

"Vi er fire historienørder, der har tænkt på, hvordan vi kan bruge vores fag til at løfte skolen endnu mere", sagde han. 

Han fortalte, at lærerne har fået grønt lys af kollegaerne til at bruge meget tid på det.

"Når vi har et fag, der hedder historie, er det ikke megalangt væk fra vores hverdag. Danmarkshistorien er lige der, hvor vi bor". 

Lærerne har selv skabt historiebøger, der tager udgangspunkt i skoledistriktet. 

"Vores elever får en lokalhistorisk viden, som man ikke kan få andre steder. Derfor er de blevet udstyret med gule veste, så står de på vejen og fortæller, hvorfor det hedder Solvang ligesom byen i USA. Fordi der skete udvandring til Amerika".

Da eleverne havde om besættelsestiden var omdrejningspunktet også området omkring skolen. 

"Det viser sig, at vi også havde en stor andel  i besættelsestiden.  Gestapo havde hovedkvarter i Kodling, og fængslet lå i vores skoledistikt. Jødeforfølgelge var også i vores skoledistrikt. Vi havde en jøde, der måtte flygte", fortæller Kim Mikkelsen.

"Vi kan nære børnenes hjerter. Det betyder det at være historielærer. Vi får mange gode snakke".

Lærerne har endnu ikke besluttet, hvad prisen på 75.000 kroner skal bruges til. 

"Vi er jo jyder", lyder svaret.