DLF samarbejder med Cevea om analyser til brug i udviklingen af foreningens politik, fortæller formand for DLF's overenskomstudvalg Morten Refskov.

DLF indgår samarbejde med tænketanken Cevea

Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse vedtog i sidste uge at bevilge 900.000 kroner til brug for tænketanken Cevea, som til gengæld skal levere analyser til foreningens politikudvikling. Det er en del af vores indirekte interessevaretagelse, siger formand for DLF’s overenskomstudvalg Morten Refskov.

Offentliggjort Sidst opdateret

Frihed, lighed og fællesskab

Sådan beskriver tænketanken Cevea sig selv:
Cevea er en uafhængig, progressiv tænketank, der har til formålat udvikle idéer for at fremme et samfund baseret på frihed, lighedog fællesskab.

Vores midler er løsningsorienterede, tværvidenskabeligeanalyser, uddannelse af nye faglige stemmer og udvikling affremtidens progressive ledere. Vi bidrager med nye politiske idéer,der kan flytte samfundsfudviklingen i en mere retfærdig retning. Viønsker at være centrum for den progressive idéudvikling i Danmarkog vi deltager i den offentlige debat i modvægt til højrefløjensdogmatikere.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi har som forening brug for at danne stærke alliancer, og vi har brug for, at andre aktører går ud i offentligheden og støtter vores synspunkter", siger Morten Refskov, formand for DLF's overenskomstudvalg, om beslutningen om at indgå et samarbejde med tænketanken Cevea og i den sammenhænge bevilge 900.000 over fire år til tænketanken.

Cevea skal i løbet af de to år levere analyser under overskriften 'Styrk lærerprofessionen', der blandt andet skal afdække, hvilke professionelle kompetencer lærerne oplever, de har behov for at styrke og udvikle, og hvilke professionelle kvaliteter en mere tillidsbaseret form for ledelse og styring kan skabe ifølge lærerne selv. Det er dog planen, at der skal tilføres fondsmidler, hvis projektet skal realiseres fuldt ud.

Magtanalyse: Corydon har for stor indflydelse på folkeskolen

Derudover skal Cevea under overskriften 'Flere unge i uddannelse' levere analyser om, hvordan folkeskolen og dens lærere kan bidrage til af få flere unge til at tage en uddannelse, herunder erhvervsuddannelse.

Cevea giver mere legitimitet

Morten Refskov fortæller, at det er analyser, som skal bruges til Danmarks Lærerforenings interessevaretagelse og politikudvikling, og som det under alle omstændigheder er klogt at få lavet, enten af egne ansatte eller af eksterne konsulenter.

"Det giver vores synspunkter mere legitimitet, at de også bliver formuleret af andre end os selv, for eksempel når det handler om behovet for at styrke professionen, efteruddanne lærere eller fremme en bredere faglighed i folkeskolen", siger han til folkeskolen.dk. "Vi har før med succes samarbejdet om den slags indirekte interessevaretagelse".

Samarbejdsaftalen skal sikre stabilitet i tænketankens arbejde med området over en årrække og som en uafhængig tænketank vil Cevea arbejde selvstændigt med udvalgte emner indenfor temaerne Der vil blive nedsat en styregruppe med to repræsentanter for Cevea og tre til fire repræsentanter fra Danmarks Lærerforening, som skal forberede en fondsansøgning og koordinere projekterne, henunder diskutere de konkrete analyser og andre tiltag. Danmarks Lærerforening har ved udgangen af 2022 mulighed for at træde ud af projektet.

DLF støtter Cevea

Læs mere