Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil og folkeskolens parter lancerer initiativet Sammen om skolen.

Minister og skolefolk går sammen: Der er ikke brug for en ny skolereform

Parterne omkring folkeskolen lancerer i dag et initiativ, de kalder ’Sammen om Skolen’. I en fælles kronik i Berlingske skriver parterne, at de ikke mener, at der skal laves en ny skolereform. I dag forventes den endelige redegørelse af folkeskolereformen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi bør holde hovedet koldt og reformfingrene i ro. Vi skal respektere fagligheden blandt dem, der arbejder i og med skolen, og være præcise med at justere og rette til, hvor det er nødvendigt og kun der".

Sådan skriver børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) sammen med en række af organisationerne i og omkring folkeskolen i dag i en fælles kronik i Berlingske.

I kronikken lancerer parterne, hvad parterne kalder for et "nationalt samtale-og udviklingsprogram for folkeskolen" med titler 'Sammen om Skolen'. Udover ministeren indgår blandt andet Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen og KL.

Fem år efter: Ingen af målene for folkeskolereformen er indfriet 

Skolen har brug for arbejdsro

Parterne konstaterer i kronikken, at folkeskolereformen ikke har løftet elevernes faglighed, og at "nogle børn keder sig eller mister motivationen for læring og glæden ved at gå i skole, og drengene halter stadigvæk efter pigerne rent fagligt".

"Men folkeskolen har ikke brug for en ny, stor reform, der skaber flere års uro. Efter syv hektiske år har folkeskolen brug for arbejdsro", skriver de.

Parterne skriver, at de med samarbejdet 'Sammen om Skolen' skal "skabe konkrete og virkelighedsnære bud på justeringer, som kan danne grundlag for de videre politiske drøftelser på Christiansborg".

Slutrapport: Folkeskolereformen har hverken løftet faglighed eller trivsel

Afsæt i forskning og viden fra praksis

Ifølge parterne er det skadende for folkeskolen, hvis man fortsætter en tendens til at lave store reformer på skoleområdet.

"Hvis vi løbende introducerer nye, store reformer, vil folkeskolen konstant føle, at den halser efter, og det er ikke fair mod hverken elever, ansatte eller forældre. Vi skal samtidig holde fast i alt det gode, vi ved virker i skolen. Vi skal altså finde en balance, der giver folkeskolen ro, samtidig med at vi i fællesskab med afsæt i forskning og viden fra praksis drøfter, hvordan skolen bedst udvikles", skriver de.

Danske Skoleelever, Skole og Forældre, Bupl og Børne-og Kulturchefforeningen er også en del af det nye initiativ.

Sådan faldt ministerordene om skoleændringer i "elefantstørrelsen"