"Jeg vil gerne udfordre tanken om, at eleverne bare skal have flere timer i dansk og matematik. Hvad nu, hvis eleverne mere end nogensinde har brug for at spille musik sammen. Eller tænk, hvis de ligefrem kunne komme på mini-lejrskole", siger De Radikales undervisningsordfører Lotte Rod.
Foto: Steen Brogaard
Før dagens politiske møde: Radikale vil give skolerne frihed - også til at fravælge prøver
Skolepolitikerne mødes igen i dag for at diskutere konsekvenserne af den igangværende skolenedlukning. Radikale er klar med penge og frihed til skolerne.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har ugen igennem inviteret eksperter og partier til drøftelser om konsekvenserne af skolenedlukningen. Endnu et møde i rækken finder sted i eftermiddag.
Til mødet vil næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange fortælle, at lærerne er overbeviste om, at de vil være i stand til at løfte eleverne, når skolerne igen må åbne op, hvis de får friheden til hver især at finde løsninger, der passer til deres elever.
Den frihed er blandt andet Radikale klar til at give skolerne, fortæller partiets undervisningsordfører Lotte Rod.
"Jeg håber på, at vi kan finde en model, der giver frihed til skolerne, så man kan gøre det, der giver mening på enkelte skole. Jeg vil gerne udfordre tanken om, at eleverne bare skal have flere timer i dansk og matematik. Hvad nu, hvis eleverne mere end nogensinde har brug for at spille musik sammen? Eller tænk, hvis de ligefrem kunne komme på mini-lejrskole. Skolen har et bredt formål, og man går skævt af det, hvis man ikke ser færdigheder, kundskaber, virkelyst og fællesskab i sammenhæng", siger hun.
DLF om efterslæb: "Vi kan få alle med igen, hvis vi gør de rigtige ting"
Klar med resurser uden bindinger
Lotte Rod fortæller, at de Radikale er klar til at sende ekstra midler ud på skolerne, når de en gang må åbne igen.
"Det kræver flere resurser, men det er også vigtigt, at vi politikere ikke tilføjer meget stramme regler for, at skolerne skal gøre det samme. Situationen er meget forskellig på skolerne, og derfor giver det god mening, at skolerne kan gøre det, der giver mening hos dem", siger hun.
DLF om sommerens eksamen: Lad standpunktskaraktererne være afgørende
På ugens møder har partierne også diskuteret, hvordan den nuværende situation påvirker afgangselevernes afgangseksamen. Her fortæller Lotte Rod, at de Radikale ligesom blandt andet Danmarks Lærerforening mener, at der skal findes en tilpasset og frivillig model.
"Vi synes i Radikale Venstres, at skolerne skal have frihed til at kunne bruge mere tid til undervisning og mindre på prøverne. Jeg kan godt forstå, at elever og lærere vil have en hurtig afklaring, og jeg synes, at vi skylder en hurtig afklaring. Jeg vil gå ind til forhandlingerne med en tilgang om at få tilpasset prøverne, og så vil jeg gerne lægge op til en diskussion om, hvordan vi undgår at reducere skolen til kun at handle om dansk og matematik", fortæller hun.
Skal det være frivilligt, hvilke prøver skolerne skal tage?
"Jeg ser gerne, at der bliver en frihed til skolerne, og derfor går vi åbent indtil diskussionen og lytter til, hvad lærerne og efterspørger".
SF: Ministeren bør allerede nu droppe udtræks- og valgfagsprøverne
SF og K ønsker også fleksibel model
SF's undervisningsordfører Jacob Mark fortalte tidligere på ugen til folkeskolen.dk, at han også mener, at prøverne bør tilpasses den nuværende situation, og at i hvert fald de praktisk-musiske prøver helt bør aflyses.
På Facebook skriver han, at skolerne bør have "fuld frihed til at bruge ressourcerne bedst muligt".
De Konservatives undervisningsordfører Mai Mercado skriver på Facebook, at partiet vil sætte penge af til flere lærerhænder til de ældste elever, og det skal være op til skolerne, hvordan de ekstra hænder bruges bedst muligt.
"Jeg vil ikke sidde her fra mit hjemmekontor og diktere metoden. Det vigtige er, at vi skaber de bedst mulige rammer for at få sat turbo på læringen i foråret", skriver hun.
Hjortdal: Lad nødundervisningen vare til sommerferien