Dansk Skoleskak er en af de foreninger, der måtte lukke deres bevilgede efter-corona-projekter ned i efteråret.

Rosenkrantz-Theil: Ikke muligt at overføre sidste års penge til corona-efterslæbsprojekter

Da coronasmitten tog til i oktober, måtte kommuner og foreninger lukke de projekter ned, som var sat i værk for at hjælpe udsatte børn fagligt og socialt efter forårets coronanedlukning. De bevilgede penge er væk nu, oplyser undervisningsministeren.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I disse dage har undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil indkaldt politikere, forskere og organisationer til virtuelle møder om, hvad corona-nedlukningerne har betydet for børn og unge, og hvad man kan gøre for at hjælpe dem, faglige, socialt og i forhold til tabet af fællesskab, når det engang bliver muligt at mødes igen. 

Og de møder er Dansk Folkepartis Jens Henrik Thulesen Dahl også inviteret til. Alligevel stillede han i går i Folketingets spørgetid spørgsmål til undervisningsministeren om hendes planer for fortsættelse af de initiativer, som kommuner og foreninger fik penge til i fællesskab efter forårets skolenedlukning.

"Jeg synes, vi havde et lidt ærgerligt forløb i efteråret", forklarede han. "Jeg fik en henvendelse 23. oktober, det var så fra Dansk Skoleskak, om at de penge, de havde fået sammen med kommunerne, kunne de ikke nå at bruge. Så de spurgte, om de kunne overføre pengene, eller de skulle gøre et eller andet desperat".

3.000 københavnske elever omfattes af hjælp efter corona-efterslæb

Jens Henrik Thulesen Dahl sendte foresprøgslen videre til Undervisningsministeriet samme dag og rykkede flere gange for svar. Men først den 18. december fik han besked om, at pengene ikke kan overføres til 2021.

"Jeg synes, vi var i så god tid, at vi godt kunne have gjort noget for at sikre, at de initiativer kunne ligge og vente, til samfundet lukker op igen".

Forklaringen på, at Thulesen Dahl ikke fik svar, var at undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil bad sine embedsmænd finde en teknisk løsning på at flytte pengene over den 'betonmur', der er mellem finansårene.

Konservative: Elever med faglige huller efter nedlukning svigtes

"Det lykkedes så ikke, og den 18. december måtte jeg så endelig smide håndklædet i ringen og sige, at det kan vi ikke løse teknisk, det er vi nødt til løse politisk", forklarede Pernille Rosenkrantz-Theil.

Hun erkendte, at hun måske godt kunne have kommunikeret bedre om det, men gav også udtryk for, at der i de kommende forhandlinger igen ser ud til at være stemning for at hjælpe de udsatte børn både fagligt, socialt og i forhold til det at vende tilbage til et fællesskab, og at der også ser ud til at være et ønske om at gøre det i et samarbejde med foreningslivet.