Borgmester Jesper Christensen glæder sig over, at der blev lyttet til hans overvejelser om behovet for ekstraundervisning.
Foto: Martin Vitved Schäfer
3.000 københavnske elever omfattes af hjælp efter corona-efterslæb
Nedlukningen af skolerne har medført så stort et efterslæb hos så mange københavnske skoleelever, at de nu får hjælp til at lukke faglige huller med bl.a. intensive læringsforløb i centrale fag. I København omfattes 3.000 elever. Også elever fra Tårnby og Herlev får hjælp.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Præcisering om antallet af elever tilføjet i teksten 12.04
Udsatte elever fra folkeskolerne i København, Herlev og Tårnby kommuner får nu mulighed for at indhente i hvert fald en del af det faglige efterslæb, som forårets nedlukning af skolerne har medført for deres skolegang.
Alene i Københavns Kommune vurderer børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen (S), at op mod 3.000 elever vil kunne drage nytte af en række nye undervisningsforløb.
Initiativerne omfatter flere forskellige slags læringsforløb - både inden for den almindelige skoletid og uden for skoletiden. Forløbene sættes i gang så hurtigt som muligt som et led i kommunernes indsats for at lukke de faglige huller, som en lang periode uden fysisk skolegang kan have medført for især udsatte elever.
I ét af undervisningsforløbene skal eleverne tages ud af deres klasse for i stedet at deltage i et målrettet læringsforløb med et stramt tilrettelagt program, hvor eleverne skal have intensiv undervisning i matematik, læsning og stavning.
Staten betaler ekstraundervisning
De ekstraordinære undervisningsforløb for eleverne betales af en pulje, som regeringen sammen med et bredt flertal i Folketinget har afsat til at hjælpe sårbare og udsatte grupper af elever bedst muligt gennem coronakrisen.
Her er København, Tårnby og Herlev kommuner gået sammen i projektet sammen med en lang række civilsamfundsaktører og har fået bevilget 10,3 millioner kroner af de i alt 59,2 millioner kroner, der er afsat til formålet. Det kommunale samarbejde indbyrdes mellem kommunerne og med civilsamfundets aktører, der her tæller 14 forskellige organisationer, var et krav fra ministeriet for at få del i midlerne.
Kritieriet for at modtage puljen er, at initiativerne rettes mod elever, der i forvejen får særlig støtte via servicelovens bestemmelser - elever, som fx er i en familie, der modtager en familieindsats fra kommunen, eller som er anbragt uden for eget hjem. I Københavns Kommune er der 4.000 elever i denne gruppe. Forventningen er, at 450 af dem vil deltage i de kommende forløb. Alt i alt forventer kommunen, at 3.000 elever vil få glæde af initiativerne.
Vikarer eller fastansatte lærere
Når pengene fra puljen er meldt ud til skolerne, er det skolernes opgave at finde dem, der skal stå for undervisningen sammen med civilsamfundsaktøren. Det kan være en lærer, der allerede er på skolen, men det kan også være en vikar.
Det har endnu ikke været muligt at få et samlet overblik over bevillingerne fra Undervisningsministeriet.
Allerede et par uger efter statsminister Mette Frederiksens nedlukning i marts slog Københavns børne- og ungdomsborgmester, Jesper Christensen, fast, at risikoen for et fagligt efterslæb hos store grupper af elever var så stor, at det ville være nødvendigt at overveje ekstraundervisning for at lukke de faglige huller.
Borgmester: Vi kan blive nødt til at overveje ekstraundervisning
I dag glæder borgmesteren sig over, at der blev lyttet til budskabet.
"Det er glædeligt, at der er blevet lyttet, for det giver os bedre mulighed for at understøtte de elever, der har behov for det. Fjernundervisning kan jo aldrig erstatte god, daglig undervisning, og der er helt klart mange udsatte elever, der har et efterslæb. Det kan være både fagligt og socialt - og tit er der jo en sammenhæng. Nu vil vi byde det bredt ud til skolerne, og vi forventer, at op mod 3.000 elever i København vil få glæde af initiativerne", siger Jesper Christensen.
Forløb uden for skoletiden
Ud over de intensive og målrettede læringsforløb med fokus på matematik, læsning og stavning bliver der tale om forløb uden for skoletiden, hvor udsatte børn og unge deltager i aktiviteter, der skal støtte deres faglige og sociale udvikling. Formålet er at give børnene anderledes og spændende oplevelser i fritiden og styrke deres motivation for læring - samt at "give dem et fagligt, socialt og personligt løft". Disse aktiviteter skal afvikles sammen med civilsamfundsorganisationerne og kan have både faglig og social karakter.
Hertil kommer forløb, hvor udsatte elever deltager sammen med deres klasse for at understøtte deres trivsel i klassens fællesskab. Disse forløb skal afvikles som Åben Skole-aktiviteter, og civilsamfundsaktører skal byde ind med forslag til afgrænsede læringsforløb.
Ifølge Jesper Christensen skal projektet køre frem til årsskiftet. Om der derefter er behov for yderligere initiativer for at lukke faglige huller tør han ikke svare på endnu.
"Lige nu står vi med øgede smittetal, som man ikke kan spå om, så det er meget svært at sige. Men det gode er, at alle gør det så godt som muligt - og at vi nu også har fået ekstra fokus på de elever, der har størst behov for støtte", siger borgmesteren.
Endnu engang: Turboforløb og camps virker ikke på sigt