LB Fonden har givet 185.000 kr. til Face It!, der skal give unge i fare for skolevægring forbilleder at spejle sig i.

LB-støtte til mentorforløb for unge, der ikke magter at gå i skole

LB Fonden har netop uddelt 450.000 kr. til tre projekter om henholdsvis undervisningsforløb om bæredygtig udvikling, rollespil til historieundervisningen for elever med særlige behov og mentorforløb mod skolevægring.

Offentliggjort Sidst opdateret

LB Fonden

LB Fonden til AlmenvelgørendeFormål er stiftet af Lærerstandens Brandforsikring G/S i 1997. Deter fondens primære formål at yde støtte til kulturelle,uddannelsesmæssige og/eller forskningsmæssige formål til gavn forundervisningsområdet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

LB Fonden uddeler hvert år støtte til projekter, der kan skabe pædagogisk udvikling med et fremtidsorienteret perspektiv. Årets tema var FN's verdensmål nr 4 - Kvalitetsuddannelse. 

Projektet 100Potentialer har modtaget 185.000 kroner. Københavns Universitet, Absalon Professionshøjskole, undervisere fra en række skoler og gymnasier, Concitos Klimaambassaden og GRØN, Fonden for Bæredygtig Udvikling er gået sammen om at udvikle 100 digitale undervisningsforløb til en række fag i udskolingen og gymnasiet om bæredygtig udvikling.

Projekt Face It! fik ligeledes 185.000 kr. til at tilbyde unge i folkeskolens udskolingsklasser, som er i fare for skolevægring, nogle konkrete forbilleder som de kan spejle sig i, og som kan give dem lyst til at kæmpe videre og tro på, at de også selv kan lykkes. Projektet rummer masterclasses med tilknyttede mentorer samt opfølgende digitale mentorforløb, og så vil man give skoler og uddannelsesvejledere konkrete redskaber og ny inspiration til at blive bedre til at rumme og vejlede unge, der ikke ligner flertallet.

Videncentret Historielab har fået 80.000 kroner til et projekt, der vil undersøge, hvordan anvendelsen af rollespil i historieundervisning kan bidrage til livsduelighed og styrkede sociale kompetencer hos elever med særlige behov. I rollespillene skal eleverne lære at skelne mellem deres eget syn på en situation og det andet eller fremmedes syn på samme situation. Eleverne lærer og øver sig i perspektivskifte.