Mange elever mangler undervisning i det nye toårige valgfag madkundskab, viser en spørgeskemaundersøgelse.

Undersøgelse: Ingen har fået erstattet tabt madkundskabsundervisning i prøvefaget

520 madkundskabslærere har svaret på et spørgeskema. Ingen af dem har fået erstattet forårets tabte undervisning i madkundskab, og ingen mener, at de har kunnet give den undervisning, der skal til, for at eleverne kan gå til prøve til sommer.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et fåtal af madkundskabslærere har gennemført fjernundervisning i faget under forårets lockdown. Ligeledes er det kun få, der havde mulighed for at give nødundervisning i faget efter genåbningen og frem til sommerferien. Ingen har gennemført erstatningsundervisning til de elever, der skal til afgangsprøve i faget. Og ingen mener, at de har kunnet give den undervisning, eleverne har behov for at kunne gå til afgangsprøve i år.

Sådan lyder den foreløbige opsamling på en undersøgelse, som Foreningen for Madkundskab sendte ud for en uge siden. På fem dage har 520 madkundskabslærere svaret. Formand for foreningen Lone Carlson har gennemgået besvarelserne.

"Der er en generel forståelse af, at man ikke har fået en udmelding om, at man var forpligtet på at undervise i de praktisk/musiske fag både under lockdown og efterfølgende i nødundervisningen", lyder det fra Lone Carlson. Hun fortæller, at oplevelsen er den samme hos formændene for de faglige foreninger for fagene håndværk og design, billedkunst og musik.

Ministeriet: Skolerne var forpligtet til at give nødundervisning i valgfagene 

Ministerium: Skolerne var forpligtet til undervisning i valgfag

Undervisningsministeriet har overfor folkeskolen.dk slået fast, at der skulle gives nødundervisning i prøvefagene.

"Der er ikke ændret i kravene til prøven i de praktiske/musiske valgfag, som aflægges i dette skoleår. Der er fastsat vejledende årlige timetal for de praktiske/musiske valgfag, hvilket betyder, at det er op til skolerne, præcis hvor mange undervisningstimer der gives, og hvornår på skoleåret timerne lægges. Det afgørende er, at undervisningen tilrettelægges, så kravene i de enkelte fag ved prøverne kan opfyldes", lød det for et par uger siden i en mail fra Undervisningsministeriet til folkeskolen.dk

Men spørgeskemaundersøgelsen fra Foreningen for Madkundskab viser, at lærere og ledere ikke havde fået opfattelse af, at der skulle gives den fulde undervisning i de toårige valgfag med afgangsprøve.

"Det er da lidt tankevækkende, at mange ikke har hørt den udmelding. Og skolelederne har jo heller ikke forvaltet det som om, at man skulle sikre undervisningen", lyder fra Lone Carlson.

Hun mener også, at udmeldingerne fra ministeriet kom alt for sent. 

"Vi var langt henne i lockdown, før der var et reelt ministerielt udspil på emu, med forløb, der kunne praktiseres under fjernundervisningen. De kom sent og var også langt fra tilstrækkelige. Det bevidner, hvor svært det er at didaktisere vores fag på langdistance, og udfordringerne de enkelte lærere har stået med".

Undervisningsministeren afviser at aflyse prøve i valgfag 

Ønsker afgangsprøven gennemført

Hun håber, at det bliver muligt at gennemføre afgangsprøven, men opfordrer til, at der ved prøven tages hensyn til situationen.

"Lykkeligvis er vores prøveformer generelt eksemplariske, så hvis vi kan sikre et kompetent censorkorps, stikke nogle generelle retningslinjer ud, der f.eks. skal sikre, at undervisningsbeskrivelsen bliver så tydelig, at vurderingen kan tages, på de forudsætninger der har været, så er det vores forhåbning, at underviserne kan få skuldrene lidt ned, og at det kan gå nogenlunde ubemærket hen over eleverne", siger hun.

Hvis der fortsat bliver aflyst meget undervisning eller elever bliver sendt hjem til hjemmeundervisning vurderer hun, at det kan blive vanskeligt at gennemføre prøverne.

"Det at bedrive fjernundervisning i vores fag er lettere sagt end gjort. I hvert fald, hvis den samtidig skal være kvalificerende til prøven. Tænk for eksempel blot på musiks prøveform, der baserer sig en hel del på sammenspil. Eller dilemmaet med, om folkets skole kan pålægge hjemmene udgifter i forbindelse med undervisningen, når der skal designes, kreeres eller produceres. De samme udfordringer som vi mødte, tidligere på året. Måske ender det alligevel med en aflysning. Vi håber det ikke".

Foreningen for Madkundskab planlægger sammen med de øvrige faglige foreninger for de praktisk-musiske valgfag at sende et bekymringsbrev til Undervisningsministeren for at gøre opmærksom på, at der ved afgangsprøven bliver taget hensyn til de forudsætninger, som eleverne i løbet af året har fået undervisning på.