Her er DLF’s gennemgang af arbejdstidsforliget
Når en læreroverenskomst skal til urafstemning, udsender Lærerforeningen en beskrivelse af aftalens indhold i fagbladet Folkeskolen. Bladet udkommer på torsdag, men fordi afstemningen starter i morgen tirsdag, kan du hente afstemningssiderne her.
Afstemning
I morgen tirsdag udsender DLF en mail til destemmeberettigede medlemmer med et et link tilafstemningen.
Man kan også afgive sin stemme via dlf.org ved at brugeNemID.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Urafstemningen går i gang i morgen tirsdag, og de medlemmer af Lærerforeningen, som vil være omfattet at aftalen, kan stemme elektronisk frem til tirsdag den 1. september kl. 16.
Lærerforeningen gennemgår i Folkeskolen (hent pdf'en nedenfor), hvad aftalen vil betyde for lærernes tilstedeværelse på skolen, for forberedelsestiden, for opgaveoversigten til den enkelte lærer, for nyuddannede lærere og for seniorer. Lokale arbejdstidsaftaler kan fungere i samspil med den nye aftale, og det er op til de lokale parter at foretage eventuelle tilpasninger til lokale forhold, fremgår det.
Aftalen indfører en række nye dokumenter, som samarbejdet udfolder sig omkring, og som beskrives i bladet, ligesom det beskrives, at arbejdstidsaftalen er en aftale i overenskomstmæssig forstand.
Her er aftalen: Pligt til samarbejde og fokus på forberedelse
"Det betyder, at begge parter er forpligtet til at overholde overenskomsten. Hvis der opstår uenighed om, hvorvidt aftalens bestemmelser er overholdt, vil parterne kunne føre en sag i det fagretlige system".
Foruden gennemgangen af aftalens indhold, rummer siderne også vurderinger af aftalen fra DLF-formand Anders Bondo Christensen og fra medlemmerne af Lærerforeningens hovedstyrelse.
"Hvert år skal kreds og kommune indhente oplysninger fra skoleleder og tillidsrepræsentant om, hvordan det går med prioriteringen af arbejdstiden på din skole. Oplever I eksempelvis, at der ikke er et rimeligt forhold mellem undervisning og forberedelse, eller at der ikke er sammenhæng mellem opgaverne og tiden til at løse dem, vil den tilbagemelding være et vigtigt grundlag for det samarbejde, kredsen fremover skal have med kommunen om prioriteringen af den lærerarbejdstid, der er til rådighed", skriver Anders Bondo i sin indledning.
"Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at det i sig selv vil gøre en positiv forskel. Vi har i mange kommuner oplevet, at kommunalbestyrelsen har besluttet at hæve lærernes undervisningstimetal uden på nogen måde at forholde sig til, hvad det betyder for lærernes arbejdssituation. Det er ganske enkelt ikke muligt med den nye arbejdstidsaftale".
Resultatet af urafstemningen ventes offentliggjort den 1. september ca. kl. 16.30.