Ken Anker Holst har indrettet en hel hal, hvor eleverne kan boltre sig med håndværk og naturfag.

Seje naturfagslærere henter kæmpe priser hjem til skolen

Der er bedre laboratorieudstyr på vej til både Rådmandsgades Skole i København og Nydamskolen i Vester Sottrup i Sønderjylland, efter fysiklærerne Tove Christensen og Ken Holst hver har fået Novo Nordisk naturfagslærerpris på en kvart million.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Novo Nordisk Fonden belønner hvert år naturfagslærere for deres engagement i forbindelse med at vække unge menneskers begejstring for naturfag.

Naturfagslærerprisen uddeles årligt; én til en lærer øst for Storebælt og én vest for Storebælt. Hver pris består af en sum på 250.000 kroner, hvor 50.000 kroner er en personlig pris, mens 200.000 kroner går til skolen.

Tove Christensen har undervist i biologi og fysik/kemi på Rådmandsgades Skole på Nørrebro i ni år, og mange af hendes afgangselever har valgt naturvidenskabelige veje i gymnasiet og senere hen på universiteterne.

Hun vækker elevernes interesse for naturfag ved at starte med den praktiske tilgang og vente med teorien:

"Når klassen starter på et nyt emne i undervisningen, begynder vi med at lave eksperimenter. Det giver eleverne mulighed for at bruge deres egne iagttagelser til at tale om det fænomen, vi betragter. Vi taler om, hvordan vi kan forstå det, vi oplever, og jeg introducerer teoretiske modeller for fænomenet. Så undersøger vi nærmere og laver flere eksperimenter, indtil eleverne til sidst læser tekster om emnet. Det, har jeg fundet ud af, fungerer rigtig godt for eleverne i forhold til at forstå og interessere sig for naturfag", forklarer hun i en pressemeddelelse.

På Nydamskolen i sønderjyske Vester Sottrup har Ken Anker Holst indrettet en hel hal med forskellige rum, hvor eleverne kan boltre sig inden for elektricitet og snedkeri og ad den vej bevæge sig over de mere akademiske aspekter af fysik/kemi.

Han er optaget af at give elever, der har det svært i skolen, succes i faget: 

"Hvis man vil lave noget med de her børn, skal man være meget velforberedt og have testet eksempelvis sine forsøgsopsætninger igennem 100 gange for at sikre sig, at de virker, og eleverne kan få en succesoplevelse. Til gengæld kan succeserne også være med til at løfte børnene ikke bare fagligt, men også socialt", siger han og tilføjer, at pengene til skolen kommer som en helt uventet og kærkommen gestus, fordi det ofte er meget svært at få midlerne til at række til alt det, han og kollegerne gerne vil gøre for og med eleverne.