Nu er det vigtigt, at vi får en smidig og hurtig proces i sektorpartnerskabet, så vi får nogle klare retningslinjer at arbejde efter, siger KL-formand Jacob Bundsgaard.
KL: Nogle steder kan de store elever måske kun mødes nogle timer om ugen
Nogle steder vil de store elever få nogle timer dagligt på skolen - andre steder måske kun nogle timer om ugen, lyder budskabet fra KL-formand Jacob Bundsgaard, der ligesom formand for Lærerforeningen Anders Bondo glæder sig over, at lærere og elever igen kan mødes.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Kommunerne glæder sig til at de ældste skoleelever igen", lyder overskriften på pressemeddelelsen fra KL, efter at regeringen har offentliggjort anden fase af genåbningen. I en pressemeddelelse fra Lærerforeningen lyder overskriften: "Lærerne glæder sig til at få de store elever tilbage i skolen".
Jacob Bundsgaard understreger, der fortsat skal være fokus på at undgå smittespredning.
"Det betyder, at der vil være forskel på, hvordan man lokalt kan løse opgaven. Nogle steder vil man måske se, at de store elever kan komme ind nogle timer hver dag, andre steder vil det måske blot være et par timer om ugen. Det vigtigste er, at vi nu igen kan få skabt et fysisk bånd mellem lærere og elever og ikke mindst eleverne imellem. Det er der rigtig mange, der har savnet".
Officielt: 6.-10. klasse skal i skole igen 18. maj
Fysisk fællesskab
Og det fysiske bånd lægger Anders Bondo også vægt på.
"Vi har i den grad krydset fingre for, at smittetrykket i samfundet tillod en yderligere åbning af skolen i anden fase af genåbningen af samfundet. De ældste elever har siddet hjemme længe nu, og vi mærker et stigende behov for, at man kan vende tilbage til det fysiske fællesskab på skolerne. Derfor er vi glade for, at de store elever nu kan få lov at komme i skole igen, selvfølgelig i overensstemmelse med myndighedernes retningslinjer".
Han oplever også, at der er noget positivt at tage med fra den første fase af genåbningen, hvor de små grupper og ekstra lærere har givet nye muligheder i undervisningen.
"Vi har fået en masse gode erfaringer gennem den seneste tid. Blandt andet kan vi for alvor se betydningen af det fysiske fællesskab og relationerne mellem lærere og elever. De erfaringer skal vi naturligvis tage med os, også på den anden side af coronakrisen.
Nu skal det såkaldte sektorpartnerskab med bl.a. Lærerforeningen, KL og de statslige myndigheder fastlægge de retningslinjer, som kommunerne skal følge, når skolerne skal gøres klar til at tage imod de ældste elever fra 18. maj.