"På den måde kan man dykke ned i de ting i musikfaget, som ikke er praktisk udøvende, men som mere er de ting, som danner eleverne", siger lærer Thomas Brink Siem om nødundervisningen i musik.
Foto: Casper Möllering
Musiklærer: Nødundervisning åbner nye veje i musik
Fra digital deling af musik til et forløb om, hvem, der ejer ordene. Nyuddannede lærer Thomas Brink Siem har i nødundervisningen fået mulighed for at afprøve alternativ musikundervisning i 5. og 7. klasse.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Thomas Brink Siem brænder for musik. Så da det blev meldt ud, at musik var et fag, man kunne runde i nødundervisningen, hvis der var tid og overskud til det, var han ikke i tvivl om, at hans elever skulle have musik.
"Dansk sang åbnede op for dansk digital til valgfagshold, så det gav god mening at prøve det af i min 7. klasse. Det er to kvinder, der har lavet en podcast. De fortæller om valgfagsprøven og nørder musik. Jeg brugte også to kapitler om musikhistorie. Det var helt oplagt at prøve det af. Det var virkelig godt", siger han.
Thomas Brink Siem blev færdig på læreruddannelsen i Silkeborg sidste år. Siden august har han arbejdet på Lystrup Skole i Aarhus. I et normalt skema, har han musik seks lektioner om ugen. Han underviser i musik i to 5.-klasser og i det nye to-årige valgfag musik i en 7. klasse.
I nødundervisningen har han taget mod flere corona-tilbud. Blandt andet havde skoleforvaltningen et tilbud fra percussionistgruppen HeartBeat Group.
"De havde lavet en live musiktime. Eleverne gå ind og følge deres instruktioner. Det var til mellemtrinnet, men jeg synes, det var en god måde at give 7. klasserne musik på, når vi nu ikke kunne være sammen".
Ny lærer om valgfag i musik: "Det er megasvært at blive kastet ud i"
Måtte opgive musik i 7. klasse
Så kom påskeferien, og Thomas Brink Siem måtte stoppe undervisningen på valgfagsholdet.
"Ledelsen har meldt ud, at jeg nu kun skal være i 5. klasse. Så jeg har dem ikke mere", siger han.
Han er lidt ærgerligt over, at han har måtte slippe sin syvende klasse.
"Det er svært, når der er den der forventning om, at de skal kunne et instrument. Men jeg tager det med ophøjet ro. Det er klart, at det er virkelig uheldigt i forhold til hele projektet med valgfagseksamen. Men der har hele tiden været en stemning af, at det nok skal gå. Og den stemning bliver så meget mere udtalt blandt lærere og censorer og alle der er med ind over projektet efter corona", mener Thomas Brink Siem.
Succes med deling af favoritmusik
Nu underviser han kun i 5. klasse, som han deler med en anden lærer. Hver lærer har 12 elever ad gangen, og så skiftes de til at have holdene, så eleverne får glæde af lærernes forskellige kompetencer. Thomas Brink Siem har dansk, kollegaen har matematik.
"Vi står begge for flere fag og så har vi også lidt musik. Det bliver lidt blandet det hele. Vi skal først og fremmest sørge for at leve op til retningslinjerne fra Sundhedsstyrelsen, og så har skolen sat som mål at vi så vidt muligt skal forsøge at dække alle fag".
Allerede i fjernundervisningen havde Thomas Brink Siem sat 5.-klasserne i gang med musik.
"De havde fået arbejdsark via MinUddannelse, som handlede om, hvordan popmusik låner fra klassisk musik. Maroon 5's sang 'Memories' lyder fuldstændig som Parchelbels kanon. Jeg fik dem til at lytte til dem og skrive om ligheder og forskelligheder. Og svare på spørgsmål om, hvad de synes om, at musikere låner fra hinanden. De blev sat til at reflektere over, om man kan eje tonerne", siger han.
Det var meget forskelligt, hvor meget eleverne kunne høre ligheden, og det var svært at give skriftlig feedback på opgaven, men han synes alligevel, at det gav meget mening.
"På den måde kan man dykke ned i de ting i musikfaget, som ikke er praktisk udøvende, men som mere er de ting, som danner eleverne. Der var nogle, der kom med sindssygt skarpe refleksioner, mens andre havde svært ved at høre, at musikken lød ens".
Han bad også klassen om at lave en Padlet-opslagstavle, hvor eleverne delte tre musiknumre og begrundede, hvorfor de havde valgt lige netop de tre numre. Eleverne kommenterede også hinandens musik.
"Det var helt vildt spændende for mig at se, hvad det er for noget musik, de hører. De synes også, det var meget spændende. Jeg var spændt på, hvordan det ville gå, men det gik så godt. Da vi kom tilbage til skolen, ville de gerne høre noget fra hinandens playlister".
Indtil da nyder han, at han kan have musik i 5. klasse.
"Næste uge skal vi på boldbanen og synge kor. Jeg tager en guitar med udenfor, og så stiller vi os i rundkreds og lærer en tostemmig korsang, jeg har skrevet", siger han.