Hverken elever eller lærere skal fokusere på afgørende test i så vanskelig en tid, siger den amerikanske undervisningsminister Betty deVos.
USA og Sverige dropper nationale test under corona-krisen
USAs forbundsregering dropper kravet om standardiserede nationale test dette forår på grund af corona-nedlukningen af skolerne, og også de svenske skolemyndigheder har netop meldt ud, at der ikke skal gennemføres flere nationale test i år.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mens en corona-mennesketom dansk folketingssal denne formiddag vedtog den planlagte lovændring om dette års nationale test uden at diskutere corona-situationen, har den svenske og den amerikanske regering de seneste dage besluttet, at de nationale test må vige i den aktuelle situation.
"Eleverne skal fokusere på at forblive raske og fortsætte med at lære. Lærere skal fokusere på fjernlæring og andre tilpasninger. Hverken elever eller lærere skal fokusere på afgørende test i så vanskelig en tid. Det er simpelthen for usandsynligt, at eleverne er i stand til at præstere optimalt under disse forhold", siger undervisningsminister i Trump-regeringen Betty deVos i en pressemeddelelse og lover, at forbundsregeringen vil forsøge at være så fleksibel så mulig, så krav herfra i hvert fald ikke står i vejen for skolearbejdet.
Tirsdag kommer afgørelsen om de nationale test - vil du fjernteste eleverne?
I Sverige er grundskolen ikke lukket ned, men mange forældre holder eleverne hjemme.
Generaldirektør for den svenske myndighed Skolverket Peter Fredriksson siger i en pressemeddelelse:
"Mange lærere og elever spekulerer over, hvordan det bliver med de nationale prøver. Derfor er der behov for, at vi allerede nu fortæller, at vi planlægger at indstille de resterende nationale prøver i år. Skolerne står foran en usikker situation med mange fraværende elever, og der mangler lærere. Der er derfor en betydelig risiko for, at det ikke er muligt at gennemføre prøverne på den måde, der er tænkt, og at de derfor ikke opfylder deres karakterstøttende formål".
I Sverige indgår elevernes resultater i de nationale prøver i lærerens karaktergivning, som igen er afgørende for optag på ungdomsuddannelserne.
"De nationale prøver er et vigtigt grundlag i karaktergivningen. Men ud fra den aktuelle situation vurderer vi, at det ikke lader sig gøre at gennemføre de nationale prøver, som mangler i dette forår. Lærerne må derfor bruge andre grundlag, når elevernes kundskaber skal bedømmes", siger Peter Fredriksson.